National Transport Library Research Database

Implementering av kövarning vid vägarbeten – datas roll i processen (Implementation of queue warning at roadworks – the role of data in the process)

  • Grumert, Ellen
  • Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI), Statligt forskningsinstitut, 202100-0704
Sponsors, duration, budget: Trafikverket ; 2025-02-01 -- 2025-07-31 Registration number:
  • Trafikverket 2024/30259
Summary: Drygt en fjärdedel av alla olyckor vid vägarbete är av typen upphinnandeolyckor. Dessa sker ofta genom en kökrock där den påkörande trafikanten inte insett att trafiken framför står stilla eller kör långsamt. Trafikverket beslutade 2020 att införa ITS vid vägarbete med syfte att förbättra trafiksäkerheten inom vägarbetsområdet och förbättra framkomligheten för tredje man genom att möjliggöra korrekt och tillförlitlig information till trafikanter och vägarbetare i realtid, ex. plötsliga köslut (kövarning). För att implementera kövarning behövs kunskap om vägarbetets förväntade effekt på t rafikförhållandena både innan och under vägarbetet. Det är också möjligt att följa upp effekter av kövarning efter vägarbetet för att förfina implementeringen av kövarning vid nya vägarbeten av liknande karaktär. Ett sätt att lära sig mer om vägarbetet och planera hur kövarning ska implementeras är genom användning av olika datakällor. Dessa datakällor kan vara tillgängliga via Trafikverket, entreprenörers egna mätningar eller via fordonsdata. I detta projekt är målet att undersöka vilka typer av data man idag har tillgång till vid implementering av kövarning vid vägarbeten. Därefter kommer metoder och mått identifieras som är användbara vid implementering av kövarning för att få till en optimal uppställning och styrning. Faserna innan, under och efter vägarbetet kommer adresseras för att visa på hur data kan användas i de olika faserna. Dessutom kommer behov att ytterligare data identifieras i de fall då det är svårt att dra några slutsatser. 2-3 vägarbeten med olika trafikförutsättningar kommer användas som use case.Summary: More than a quarter of all accidents at roadworks are rear-end collisions. These accidents are often the result of rear-end collisions where the driver has not realized that the traffic ahead has stopped or are moving slowly. In 2020, the Swedish Transport Administration decided to introduce ITS at roadworks with the aim of improving traffic safety within the roadwork area and improving accessibility for third parties by enabling accurate and reliable information to road users and road workers in real-time, e.g., sudden queue ends (queue warning). To implement queue warning, knowledge is needed about the expected impact of the roadwork on traffic conditions both before and during the roadwork. It is also possible to follow up on the effects of queue warning after the roadwork to refine the implementation of queue warning at new roadworks of a similar nature. One way to learn more about the roadwork and plan how queue warning should be implemented is through the use of various data sources. These data sources can be available via the Swedish Transport Administration, contractors’ own measurements, or via vehicle data. In this project, the goal is to investigate what types of data are currently available for the implementation of queue warning at roadworks. Methods and measures that are useful for the implementation of queue warning will then be identified to achieve an optimal setup and control. The phases before, during, and after the roadwork will be addressed to show how data can be used in the different phases. Additionally, the need for further data will be identified in cases where it is difficult to draw any conclusions. 2-3 roadworks with different traffic conditions will be addressed as use cases.
Item type: