Summary: Den 3:e januari i år inträffade en stor väderrelaterad incident på E22 mellan Hörby och Kristianstad, utanför de storstadsområden där incidenter med stor samhällspåverkan normalt sker, där ett stort antal bilar blev stående i snöstormen under en längre tid. Med de förändringar i klimatet som sker finns det risk att denna typ av extrema trafiksituationer kan uppstå mer frekvent och det är viktigt att bygga upp stödfunktioner för att effektivt kunna hantera även dessa störningar utanför våra storstadsområden. Länsstyrelsen, MSB och Trafikverket har redan inlett utredningar för att i detalj analysera händelseförloppet och vilka åtgärder som behöver göras för att minska risken för att man hamnar i liknande situationer i framtiden. Syftet med detta projekt är att jobba med långsiktig kunskapsuppbyggnad kring effektiv hantering av extrema trafikhändelser utanför våra storstadsområden. Projektet bedrivs som en förstudie och delas in i tre arbetspaket som belyser olika perspektiv av området. Planeringsperspektivet undersöker kvantitativa verktyg och datakällor för att identifiera delar av vägnätet som är extra utsatta för extrema väderhändelser, trafikledningsperspektivet inkluderar verktyg och datakällor för att få en bättre lägesbild och identifiera alternativa lösningar under händelsen medan responsperspektivet fokuserar på att analysera samarbete mellan olika organisationer och frivilliga resurser. Projektet förväntas resultera i en rapport som beskriver potentialen med att utnyttja olika typer av data, beslutsverktyg och arbetsprocesser för att effektivisera hanteringen av extrema trafikhändelser utanför storstadsområdena. Arbetet kommer också resultera i nya konstellationer med forskare från olika relevanta discipliner och tjänstemän från olika myndigheter med fokus på extrema trafikhändelser. Summary: On the 3rd of January this year, a major weather-related incident occurred on the E22 between Hörby and Kristianstad, outside the metropolitan areas where incidents with a large social impact normally occur, where a large number of cars were left standing in the snowstorm for a long time. With the changes in the climate that are taking place, there is a risk that this type of extreme traffic situations may occur more frequently and it is important to build up support functions to be able to effectively handle even these disturbances outside our metropolitan areas. The County Administrative Board, MSB and the Swedish Transport Agency have already started investigations to analyze in detail the course of events and what measures need to be taken to reduce the risk of ending up in similar situations in the future. The purpose of this project is to work with long-term knowledge building around the effective management of extreme traffic incidents outside our metropolitan areas. The project is conducted as a pre-study and is divided into three work packages that highlight different perspectives of the area. The planning perspective examines quantitative tools and data sources to identify parts of the road network that are particularly exposed to extreme weather events, the traffic management perspective includes tools and data sources to get a better situational awareness and identify alternative solutions during the event, while the response perspective focuses on analyzing cooperation between different organizations and voluntary resources. The project is expected to result in a report that describes the potential of using different types of data, decision tools and work processes to streamline the handling of extreme traffic incidents outside metropolitan areas. The work will also result in new constellations with researchers from various relevant disciplines and officials from various authorities with a focus on extreme traffic incidents.