VTI National Transport Research Database

Testplattform för utveckling, utvärdering, forskning och demonstration av ITS för vägtrafikledning i storstad

Sponsors, duration, budget: Vägverket ; 2006-01-01 -- 2009-12-31 ; 430000 kronorRegistration number:
  • Vägverket AL90 B 2005:16605
Subject(s): Abstract: Genom att Stockholm vuxit snabbare än vägsystemets kapacitet under de sista decennierna är överbelastning regelbundet förekommande, och även små störningar i form av blockerade körfält kan åstadkomma omfattande köbildning med avsevärda restidsförlängningar. Avancerad ITS teknik används idag för detektering av trafikförhållanden, styrning av skyltar och signaler samt övervakning genom styrcentralen Trafik Stockholm. Integrering av motorvägsnätet med innerstadens trafiksignalsystem skapar ett även för internationella förhållanden stort och mycket störningskänsligt trafiksystem. Trafiksystemets komplexa och dynamiska effekter är idag svåra att studera liksom vilka effekter olika styråtgärder får med hänsyn till trafikanternas beteenden och anpassning. För effektiv vägtrafikledning behövs därför modellverktyg och metoder som väl beskriver effekter av tänkta vägtrafikledningsåtgärder. På så sätt kan effekterna av vanligt förekommande trafikhändelser och tänkta åtgärder studeras i simuleringsmiljö. (citat från VV UO 12) Syftet Syftet med detta projekt är att höja kunskapsnivån och förbättra förutsättningarna för ett effektivt och säkert utnyttjande av ITS för vägtrafikledning. Detta genom utnyttjande av avancerad trafiksimulering anpassad till Stockholms huvudvägnät med det MCS-kontrollerade vägsträckan längs E4 som tillämpningsfall. Resultatet av detta arbete blir en testplattform bestående av en välkalibrerad och validerad simuleringsmodell med integrerade logikmoduler (mjukvara) motsvarande ITS-funktioner (MCS, VMS, påfartsreglering, mm) och anpassad trafikantbeteende. Testplattform kommer att användas för att testa och utvärdera säkerhets-, framkomlighets- och miljöeffekter kopplade till utvalda ITS-lösningar och framtagna strategier för trafikledning i storstadsmiljö i anslutning till KTH-projektet ”ITS för effektiv vägtrafikledning” (VV AL90 B 2002:7408) . Testplattformen utgör också ett värdefullt verktyg för den framtida utveckling hos väghållaren (Vägverket, Trafik Stockholm, med flera) och ett stöd för demonstration och utbildning. Metod I projektet kommer en mikrosimuleringsmodell av E4 Uppsalavägen från Kista till Norrtull alternativt E4/E20 Södertäljevägen från Bredäng till Årsta att upprättas som lämplig teststräcka. Stora delen av sträckan mellan Kista och Norrtull finns modellerat i VISSIM-verktyget sedan tidigare uppdrag hos SWECO VBB, och en modell över den södra sträckan finns hos KTH. Modelleringsmiljön möjliggör programmering av extern ITS-logik med hög detaljeringsgrad. Bland annat har denna typ av logik använts av SWECO VBB och KTH för att undersöka effekterna av MCS (med mycket förenklad logik), påfartsreglering (enligt den Holländska RWSCOR-algoritmen) samt LHOVRA signallogik. Genom ett nära samarbete med väghållaren kommer MCS och annan ITS-funktionalitet att beskrivas och implementeras i simuleringsmiljön. Detta gör att informationsflödet och bearbetningsprocessen kan följas och anpassas efter behov för utveckling, utvärdering, styrning och demonstration i en säker och trovärdig ”off-line” testmiljö. Plattformen kommer också att möjliggöra applicering av båda automatiserade och manuella åtgärder och strategier under modellkörningen, dvs. beroende på den dynamiska trafikutvecklingen. Vidare skall modellen inkludera simulering av trafikanternas respons och beteenden vid besked från körfältssignaler och VMS på basis av empiriska mätningar från angränsande projekt på KTH. Detta gör att olika hypoteser om ITS-påverkan kan testas och utvärderas interaktivt. Förväntade resultat 1. Testplattformen ger fördjupade kunskaper om MCS, VMS och andra ITS applikationers effekter på framkomlighet och säkerhet vid nuvarande och framtida utformningar. 2. Testplattformen ger bättre förutsättningar för teoriutveckling av algoritmer och strategier anpassade till faktiskt trafikantbeteende 3. Testplattformen möjliggör testning och utvärdering av förändringar i MCS systemfunktionalitet respektive utvidgning av systemets omfattning geografiskt 4. Testplattformen möjliggör integrering av olika typer av ITS-applikationer t.ex. VMS, påfartsreglering, vägavgifter, m.fl. 5. Testplattformen kommer att kunna användas som stöd i det operativa arbetet för utvärdering av olika strategier, t.ex. evakuering vid olyckor och incidenter. 6. Testplattformen ger stöd för utbildning vid högskolor samt vidareutbildning av yrkesverksam personal avseende tillämpning av ITS för vägtrafikledning och trafikinformation. ITS-kongress i Sverige 2009 Testplattformen kommer att möjliggöra demonstration (visualisering) av vägledningssystem på ITS världskongress i Sverige 2009.
Item type: