National Transport Library Research Database

Effekter av Hybrid Train Detaction på förarbeteende och kapacitet - HybriF (Effects of Hybrid Train Detaction on driver behaviour and capacity - HybriF)

  • Knutsen, Daniel
  • Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI), Statligt forskningsinstitut, 202100-0704
Sponsors, duration, budget: Trafikverket ; 2025-01-02 -- 2026-11-30 Registration number:
  • Trafikverket 2024/113795
Subject(s): Summary: Syftet med projektet är att öka kunskapen kring HTD genom en skarp implementering i en förarsimulator, och en studie av effekter på förarbeteende. Det långsiktiga målet är att vidmakthålla och sträva efter ett modernt och effektivt järnvägssystem. En grundläggande genomgång av den föreslagna standarden för HTD kommer att göras för att sedan implementeras skarpt och testas på lokförarelever. Oss veterligen är detta det första projekt i sitt slag där en reell implementering testas och utvärderas.Summary: The aim is to increase knowledge about HTD through a sharp implementation in a driver simulator and with a study of effects on driver behaviour. The long-term goal is to maintain and work for a modern and efficient railway system. A basic review of the proposed standard for HTD will be done and then sharply implemented and tested on train drivers. To our knowledge, this is the first project of its kind where a real implementation is tested and analysed.
Item type: