National Transport Library Research Database

Mot hållbar mobilitet: Triple Access-ansats för en ökad tillgänglighet och minskat bilanvändande (STAR-projektet) (Towards sustainable mobility: Triple Access approach for increased accessibility and reduced car use (STAR project))

Sponsors, duration, budget: Trafikverket ; 2025-02-01 -- 2027-01-31 Registration number:
  • Trafikverket 2024/31295
Subject(s): Summary: Funktionsmålet för den svenska transportpolitiken är att transportsystemets utformning, funktion och användning ska ge alla en grundläggande tillgänglighet med hög kvalitet och användbarhet. Det syftar också till att stödja utvecklingen i hela landet. Den snabba utvecklingen av teknik och digitala tjänster (t.ex. distansarbete, e-shopping) som har potential att förbättra tillgängligheten, har dock gjort de nuvarande åtgärderna och verktygen otillräckliga för att driva på övergången till ett mer hållbart samhälle. För att ta itu med denna fråga är det viktigt att tydliggöra geografins påverkan genom att belysa de socioekonomiska fördelarna och den potential som infrastrukturutveckling kan medföra för olika typer av geografiska områden (dvs. tätorter, tätortsnära områden, landsbygd). Detta är avgörande för att främja en mer rättvis samhällsutveckling i hela Sverige. I linje med Triple Access Planning (TAP) fokuserar detta projekt på att fördjupa förståelsen för nya former av mobilitet och tillgänglighet. I detta arbete beaktas även digitala tjänster som en del av de lösningar som bidrar till ökad tillgänglighet och minskad bilanvändning i olika geografiska områden i Sverige. Med inriktning på bilanvändare, baserat på mobilitetsmönster som indikeras från en månads resedagbok för 475 deltagare i hela Sverige, använder vi ett användarorienterat tillvägagångssätt och en blandning av kvantitativa och kvalitativa metoder för att ge insikter från tre perspektiv: 1) fördjupa förståelsen för invånarnas resmönster baserat på befolkningstäthet, infrastrukturtillgänglighet (t.ex. kollektivtrafik, cykelbanor) och markanvändningsegenskaper runt deras resors ursprung tätorter, tätortsnära, landsbygd; 2) få insikter om digitala tjänsters inverkan på att minska bilanvändningen och förbättra tillgängligheten i tre typer av områden; 3) utveckla persona-baserade framtida mobilitetsscenarier för att tillhandahålla rekommendationer som är både användar- och platsorienterade, med syfte att minska bilanvändningen utan att äventyra tillgängligheten för invånare i olika geografiska kontexter.Summary: The functional goal of Swedish transport policy is to ensure that the transport system's design, function, and use provide everyone with basic accessibility that is both high in quality and usability. It also aims to support development across the country. However, with the rapid development of technology and digital services (e.g. remote working, e-shopping) that has potential to enhance accessibility, the current measures and tools are insufficient for driving the transition toward a more sustainable society. To address this issue, it is essential to clarify the spatial perspectives by highlighting the socio-economic benefits and potential that infrastructure development can bring to different types of geographical areas, i.e. urban, peri-urban and rural areas. This is crucial for fostering a just social development throughout Sweden. In line with the Triple Access Planning (TAP) approach, this project focuses on deepening the understanding of new forms of mobility and accessibility while considering digital services as part of solutions contributing to an enhanced accessibility and reduced car use in different geographical areas of Sweden. Targeting on car users, based on mobility patterns indicated from a one-month travel diary of 475 participants across Sweden, we use a user-oriented approach and a mix of quantitative and qualitative methods, to provide insights from three aspects: 1) deepening the understanding of residents' travel patterns based on population densities, infrastructure availability (e.g., public transport, cycle lanes), and land use characteristics around their trip origins in urban, peri-urban and rural areas; 2) gaining insights into the impact of digital services on reducing car use and enhancing accessibility in three type of areas; 3) developing persona-based future mobility scenarios to provide actionable recommendations that are both user- and location-oriented, aimed at reducing car use without compromising accessibility for residents in different geographical contexts.
Item type: