National Transport Library Research Database

Störningsfri stad 3.0

  • Fredriksson, Anna
  • Linköpings universitet, Universitet eller högskola, 202100-3096
Sponsors, duration, budget: Trafikverket ; 2025-04-01 -- 2028-03-30 Registration number:
  • Trafikverket 2024/30044
Subject(s): Summary: Resultaten från projektet ”Störningsfri stad 2.0” har bidragit till att engagera olika aktörer i koordineringen av transportaktiviteter och yta i samband mellan olika byggprojekt i staden och på så sätt till att minska störningarna från byggandet av Ostlänken. Syftet med projektet är att möjliggöra en kollaborativ planeringsprocess för att skapa en gemensam delad bild av intressenters inbördes beroende i tid och rum under byggtiden. Vi ämnar ta resultaten från Störningsfri stad 2.0 vidare till en visualiserings- och analysmiljö som synliggör byggtiden i stadsmiljön, en så kallad digital tvilling. Vi vill därmed möjliggöra integration av olika aktörers information i analysmiljön. För att skapa förutsättningar för en kollaborativ planeringsprocess kommer vi ta fram en processbeskrivning där analysverktyget nyttjas. Arbetet bygger på en samverkansforskning som kombinerar områdena planering, bygglogistik, trafiksimulering, maskininlärning, visualisering och sonifiering. Arbetet kommer att bedrivas i form av aktionsforskning, där forskare och aktörer tillsammans identifierar, utvecklar och implementerar lösningar.Summary: The purpose of this project is to enable a collaborative planning process to create a shared understanding of the stakeholders' interdependencies in time and space during the construction period. The results from the project "Störningsfri stad 2.0" have contributed to engaging various stakeholders in coordinating transport activities and space in relation to different construction projects in the city, thereby reducing disruptions from the construction of Ostlänken. We aim to advance the results from " Störningsfri stad 2.0" into a visualization and analysis environment that highlights the construction period in the urban environment, a so-called digital twin. This will allow for the integration of various stakeholders' information into the analysis environment. To enable a collaborative planning process, we will develop a process description where the analysis tool is utilized.The work is based on collaborative research that combines the fields of planning, construction logistics, traffic simulation, machine learning, visualization, and sonification. The work will be conducted as action research, where researchers and stakeholders jointly identify, develop, and implement solutions.
Item type: