National Transport Library Research Database

Analys av toxicitet och mikroplast i luftburna partiklar från väg och gatumiljöer (Analysis of Toxicity and Microplastics in Airborne Particles from Road and Street Environments)

  • Järlskog, Ida
  • Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI), Statligt forskningsinstitut, 202100-0704
Sponsors, duration, budget: Trafikverket ; 2024-11-01 -- 2026-06-30 Registration number:
  • Trafikverket 2023/33497
Subject(s): Summary: Även om luftkvaliteten har förbättrats de senaste decennierna, når vi inte det övergripande miljömålet Frisk luft vilket bland annat beror på att miljökvalitetsnormerna för utomhusluft överskrids i vissa tätorter runt om i landet. I takt med att elektrifieringen ökar och reglering av avgasutsläpp blir allt strängare, minskar andelen avgasrelaterade partiklar. Däremot finns det en risk att de icke-avgasrelaterade utsläppen, däck- och vägslitagepartklar, fortsätter att öka framgent till följd av tyngre fordon (både elbilar och en generell trend) och ökande trafik. Däckslitage är en av de största källorna till mikroplaster och en viktig beståndsdel i trafikens partikelutsläpp till luft. Förutom däck bedöms även slitage av vägmarkeringar och polymermodifierad bitumen i slitlagren på vägbeläggningarna kunna bidra till mikroplastinnehållet. Då kunskapen om det trafikrelaterade mikroplastinnehållet och dess toxicitet i luftburna partiklar är låg, syftar projektet till att undersöka förekomsten av trafikrelaterad mikroplast (däckslitage, polymermodifierad bitumen och slitage av vägmarkeringar) i dessa partiklar och undersöka förekomst av reaktiva syreföreningar (ROS) för att öka förståelsen för mikroplasternas bidrag till halter under olika årstider och förhållanden och dess eventuella koppling till partiklarnas toxicitet. Vidare avses kunskapen ligga till grund för åtgärdsförslag för att minska mikroplastförekomsten i luften. Projektet samlar in och analyserar luftburna partiklar i en urban miljö och längs en motorväg under fyra årstider och undersöker ROS-innehållets relation till partiklarnas och vägdammets sammansättning och samband med skillnader mellan provplatsernas dubbdäcksandvändning, väg- och gatudrift samt meterologi. Kunskapen är relevant för att förstå och kunna åtgärda eventuella effekter på folkhälsan.Summary: Although air quality has improved in recent decades, we have not reached the overall environmental goal of Clean air, which is due, among other things, to environmental quality standards for outdoor air being exceeded in certain urban areas around the country. As electrification increases and regulation of exhaust emissions becomes increasingly strict, the proportion of exhaust-related particles decreases. However, there is a risk that the non-exhaust-related emissions, tire and road wear particles, will continue to increase in the future as a result of heavier vehicles (both electric cars and a general trend against heavier vehicles) and increased traffic. Tire wear is one of the biggest sources of microplastics and an important component of traffic-derived particulate emissions in the air. The project aims to investigate the presence of traffic-derived microplastics (tire wear, polymer-modified bitumen, and wear from road markings) in the air and to increase the understanding of concentrations, spreading, properties, and processes that affect these. By co-analyzing data together with amounts of road dust, road surface conditions, traffic load, and meteorology, knowledge can be increased about which factors affect microplastic content and spread via airborne particles from road traffic. The project collects and analyzes airborne particles and their ROS effects in an urban environment and along a highway in different seasons to better understand how studded tires, winter sand, frequent winter road maintenance, dry- and moist roads, as well as high and low temperatures, can affect ROS as well as the composition, properties, and dispersion of the particles. The project will also examine the particles' shape and chemical content in an attempt to link them to seasonal variation. Such knowledge is relevant to understanding the consequences long-term exposure might have on health effects and as basis for mitigation activities.
Item type: