National Transport Library Research Database

Tid och kvalitet i godstrafiken (förstudie)

  • Vierth, Inge
  • Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI), Statligt forskningsinstitut, 202100-0704
Sponsors, duration, budget: Vägverket ; 2009-02-01 -- 2009-09-30 ; 410000 kronorRegistration number:
  • Vägverket AL90 B 2008:77398
Subject(s): Abstract: Vägverket har bett CELESTE att kommer med förslag till ett projekt som tar fram godstidsvärden. Med hänsyn till den stora betydelsen av tillförlighetsaspekter, skador m.m. förslår vi att utöka frågeställningen till ”tid och kvalitet i godstrafiken”. Detta görs också bl.a. i Nederländerna och Norge. Vi vill uppmärksamma om att VTI/CTS har sökt medel till en bredare förstudie avs. ”Förbättrade metoder för godskalkyler” hos Banverket. Se nedan. Vi skulle vilja utöka förstudien på området ”tid och kvalitet i godstrafiken”. Tanken med att söka finansiering även från Vägverket är att vi då dels ökar sannolikheten att vi kan genomföra förstudien (i den händelse vi inte beviljas anslaget från Banverket) dels att vi kan utvidga förstudien (i den händelse vi beviljas anslaget från Banverket) med inventering av olika delfrågor. ”Tid och kvalitet i godstrafiken” är en av de aspekter på den samhällsekonomiska nyttan som skall studeras ur fyra perspektiv: I. Forskningsfront II. Internationell state-of-the-art i praktisk tillämpning inklusive EU rekommendationer, t. ex. HEATCO och IMPACT III. Möjligheter till ”benefit transfer” från internationella studier IV. Design av viktiga nya forskningsprojekt Metoderna för att identifiera och värdera ”tid och kvalitet i godstrafiken” inkluderar: kalkylprinciper, kalkylvärden och effektsamband. Ur de fyra perspektiven analyseras aspekterna: a) Aspekter på kalkylprinciper - principer för trafikslagsövergripande ”systemorienterade” analyser. Denna typ av ansatser behövs t. ex. i utredningar som avser antal and lokalisering av hamnar och kombiterminaler. - i vilken utsträckning företagsspecifika uppgifter skall användas i samhällsekonomiska kalkyler. - principer för samhällsekonomiska kalkyler för gränsöverskridande godstransporter. b) Aspekter på kalkylvärden Faktumet att de nya godsmodellerna i Sverige och Norge inkluderar lager-, order och transportkostnader innebär både nya möjligheter och behov att beskriva transportkostnader och tid och kvalitet för godstrafiken. Vad det gäller tid och kvalitet bör metodfrågan avs användning av kapitalvärdemetoden och analytiska ansatser vs empiriska betalningsviljestudier m.m. studeras vidare. Ytterligare aspekter är 1) vad kalkylvärdet för godstid ska fånga in och vad inte, dvs. till exempel hur hänsyn tas till efterfrågeeffekter, 2) om/hur avsändarens, mottagarens och transportörens värdering varierar, 3) skillnaden mellan det korta perspektivet med en given lagerstruktur mot ett längre perspektiv är av stor vikt. 4) Transportsystemets sårbarhet och bristande tillförlitlighet uppmärksammas alltmer och kalkylvärden för förändrade skade- och stöldrisker behöver också utvecklas. c) Aspekter på effektsamband Som ett led i att förbättra metoderna för att beräkna de samhällsekonomiska nyttor av godstrafik bör också effektsamband av transporttids- och tillförlitlighetsförändringar ses över.
Item type: