National Transport Library Research Database

Navigera mot en hållbar skärgård - tillgänglighet, transporter och infrastruktur i Sveriges unika landsbygdsmiljöer (Navigating towards a sustainable archipelago - accessibility, transport and infrastructure in Sweden's unique rural environments)

  • Berg, Jessica
  • Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI), Statligt forskningsinstitut, 202100-0704
Sponsors, duration, budget: Trafikverket ; 2024-12-01 -- 2026-10-31 Registration number:
  • Trafikverket 2024/127240
Summary: Syftet med det föreslagna projektet är att få kunskap om hur tillgänglighet, hållbara transporter och infrastruktur beaktas och inkluderas i lokal policy och praktik, för att Sveriges kust- och skärgårdsområden ska utvecklas till levande, hållbara landsbygder. Studien svarar mot Trafikverkets målområden om Framtidens tillgänglighet i stad och land; Ett fossilfritt och resurseffektivt transportsystem och Framtidens hållbara samhälle genom systemlösningar och ny teknik.Två samhällsutmaningar ligger till grund för studien. Det ena handlar om tillgänglighet på landsbygd och utmaningen med att planera för kust och skärgård som har en fluktuation i befolkning över året, vilket innebär en ojämn användning och belastning av vägar, broar, service och kollektivtrafik. Den andra utmaningen handlar om framtidens krav på fossilfrihet och transporternas belastning på natur och djurliv, på land och i vatten. För att studera dessa utmaningar avvänds flera metoder. Intervjuer genomförs med olika aktörer för att förstå hur utmaningar hanteras i policy och praktik. En enkätstudie riktad till ett urval av Sveriges befolkning i kust- och skärgårdsområden genomförs för att få kunskap om förutsättningar att bo i kust och skärgård, med fokus på transport och infrastruktur. Projektet förväntas visa på ansvarsförhållanden mellan olika policyaktörer, styrkor och brister i samverkan och ansvar, och därmed potentialen att uppnå transportpolitiska mål och globala hållbarhetsmål. Resultaten ska kunna tillämpas i områden med liknande förutsättningar, samt bidra med kunskap som kan användas som vägledning i framtida planering av infrastruktur och samhällsservice inom olika offentliga och privata sektorer. Projektet kan också kunna bidra med kunskap som kan implementeras i verktyget Pipos regionalanalys.Summary: The purpose of the proposed project is to gain knowledge about how accessibility, sustainable transport and infrastructure are taken into account and included in local policy and practice, in order for Sweden's coastal and archipelago areas to develop into living, sustainable rural areas. The study responds to the Swedish Transport Administration's target areas regarding the accessibility of the future in town and country; A fossil-free and resource-efficient transport system and the sustainable society of the future through system solutions and new technology. Two societal challenges form the basis of the study. One is about accessibility in rural areas and the challenge of planning for coasts and archipelagos that have a fluctuation in population over the year, which means an uneven use and load on roads, bridges, services and public transport. The second challenge concerns the future's demand for freedom from fossil fuels and the burden of transport on nature and wildlife, on land and in water. To study these challenges, several methods are used. Interviews are conducted with various actors to understand how challenges are handled in policy and practice. A survey study aimed at a sample of Sweden's population in coastal and archipelago areas is carried out to gain knowledge about the conditions for living in coastal and archipelago areas, with a focus on transport and infrastructure. The project is expected to show responsibility relationships between different policy actors, strengths and weaknesses in collaboration and responsibility, and thus the potential to achieve transport policy goals and global sustainability goals. The results must be able to be applied in areas with similar conditions, as well as contribute knowledge that can be used as guidance in future planning of infrastructure and community services within various public and private sectors. The project may also be able to contribute knowledge that can be implemented in the tool Pipo's regional analysis.
Item type: