Summary: De flesta hamnar upplever idag stora utmaningar att planera, förbereda och förverkliga tillgång till H2-derivat (t.ex. metanol, ammoniak och andra e-bränslen) för fartyg. Syftet med detta projekt är att gemensamt bygga upp en kunskapsbas och att utveckla gemensamma och standardiserade lösningar på systemnivå som gör det möjligt för hamnar att omvandlas till hållbara energinoder. Forskningen som utförs av IVL, LTU Business och Closer ansvarar för administration och kommunikation. Projektet kommer att utföras i ett nära samarbete med de svenska partnerhamnarna (Luleå hamn och Piteå hamn), men också med Interreg BSR-projektets partners, inklusive flera Östersjöhamnar, samt aktörer som rederier, energileverantörer, branschorganisationer. Det internationella samarbetet är en viktig del av projektet för att dela kunskap och expertis, och att nå ut med resultaten till ett större geografiskt område.Summary: Most ports experience great challenges to plan, prepare and realise access to H2-derivates (e.g. methanol, ammonia and other e-fuels) for maritime vessels at ports. The purpose of this project is to jointly build up appropriate knowledge and to develop common – and standardised - solutions on a system level enabling ports to transform into sustainable energy hubs. The research carried out by IVL and CLOSER will include close collaboration with the Swedish ports (Port of Luleå and Port of Piteå), but also with the Interreg BSR project partners, including several Baltic Sea ports, shipping companies, energy providers, industry associations, amongst other categories of stakeholders. The international collaboration is an important part of the project to share knowledge and expertise, and to reach out with findings to a larger geographical areas.