National Transport Library Research Database

Tidsvärdesstudie 2007 (Time valuation study)

  • Vagland, Åsa
  • Transek AB, Svenskt företag eller organisation, 556643-7827
Sponsors, duration, budget: Vägverket ; 2007-01-01 -- 2009-11-30 ; 1167000 kronorRegistration number:
  • Vägverket AL90 B 2006:27745
  • Trafikverket 2010/22539
Subject(s): Online resources: Abstract: Projektet är avsett att möta det behov av förnyade och fördjupade kunskaper om tidsvärden som efterfrågas i den trafikpolitiska propositionen, samt det behov som definieras i Vinnovas utlysning i samband med tillämpning av framför allt avgiftsbaserade finansieringsformer. Värdet av dessa kunskaper är stort, eftersom de ligger till grund för investeringsbeslut för projekt som kan omfatta flera miljarder kr. Projektet innebär att man med hjälp av Stated Choice teknik skattar tidsvärden för privata personresor. Den föregående nationella tidsvärdesundersökningen (1994) var inriktad på att skatta tidsvärden för olika restidskomponenter, uppdelade på färdsätt och restyp. I det nu föreslagna projektet kommer även tidsvärden för speciella resärenden (bl.a. serviceresor) att undersökas, liksom hur trygghetsfaktorer påverkar tidsvärdet. Den systematiska och slumpmässiga fördelningen av tidsvärden kommer också att studeras, liksom vissa inomvetenskapliga metodproblem rörande hypotetiska metoder. Särskilt kommer också den intertemporala inkomstelasticiteten att studeras. Det första syftet med projektet är att identifiera logistiska och miljömässiga möjligheter, begränsningar samt utmaningar för intermodala försörjningsnätverk för biobaserat material ställt i relation till dagens dominerande transportsystem. Det andra syftet är att undersöka och analysera marknadens krav och önskemål – nationellt och för gränsöverskridande transporter – för biobaserat material. Syftet är att identifiera möjligheterna för intermodala transporter av biobränsle, vilka nästa steg av projektet kan utnyttjas för att utveckla och analysera olika innovativa försörjningssystem för värmeverk/export. Det tredje syftet är design av hållbara intermodala försörjningskedjor för biobaserade material – nationellt och internationellt. Syftet är att analysera under vilka förutsättningar som dessa kan uppnå hållbar konkurrenskraft och affärsnytta under förutsättningen att de medför kraftigt sänkta miljöeffekter relativt dominerande transportlösningar. Det fjärde syftet omfattar utveckling och analys av nya affärsmodeller för att realisera kommersiell utveckling och etablering av hållbara intermodala försörjningskedjor för biobaserade material. Det fjärde syftet inkluderar analys av incitament och barriärer för vertikalt och horisontellt samarbete i försörjningskedjorna för att skapa basvolymer och gemensamt överbrygga de intermodala etableringshindren. Det femte syftet omfattar design och utveckling av ny standardiserad transportteknik för terminalhantering och lastbärare för att möjliggöra ökad sammodalitet, effektivare terminalhantering, bättre resursutnyttjande i transportsystemet och minskad miljöpåverkan. Det sjätte syftet är att analysera hur olika styrmedel, ex vägavgifter eller förändrade dimensioner av fordon, påverkar design av försörjningskedjor respektive potentialen och därmed hållbarheten och miljöeffekterna av de intermodala försörjningskedjorna.
Item type: