Abstract: Syftet med projektet är att ta ett steg mot att utveckla SAFER HBM modellen till ett generellt verktyg för prediktering av oskyddade trafkikanters kinematik och skaderisk. Dessutom, behovet av ett vektyg för att transformera modellen från åkande i bil till en oskyddad trafikant kommer att adresseras. Målet är att utveckla en SAFER HBM modell validerad för biofidelisk prediktering av motorcyklists kinematik och skaderisk inklusive ett verktyg för biofidelisk transformering av SAFER HBM modellen från åkande i bil till en motorcyklist. Projektet kommer att leverera en uppdaterad SAFER HBM-modell validerad för prediktering av kinematik och bröstskaderisk. Dessutom kommer projektet att leverera ett verktyg som möjliggör kvalitetssäkrad transformering till en motorcyklist. Bägge verktygen kommer att användas av de industriella parterna för att utveckla system som skyddar motorcyklister i kollisioner. dessa system kommer att minska antalet skadade motorcyclister i kollisioner. Ett flertal vetenskapliga publikationer, två examensarbetesrapporter och en Licentiat avhandling kommer också att levereras. Projektet är ett samarbete mellan Autoliv Research, Chalmers tekniska högskola, BETA CAE and MIPS. En doktorand från Chalmers kommer att vara kopplad till projektet. Doktoranden kommer att handledas av seniora forskare från akademi och industri. Projektet har en rådgivningsgrupp bestående av projektets parter, Trafikverket och Folksam. Expertgruppen kommer att mötas regelbundet och ge återkoppling och rekommendationer för framtida arbete.Abstract: The purpose is to take a step towards developing the SAFER HBM model to be a versatile tool for injury prediction for vulnerable road users such as motorcyclists. In addition the need for a tool for handling the transformation of the model between vehicle occupants, motorcycle riders, pedestrians etc will be addressed. The goal is to develop an enhanced SAFER HBM model validated for biofidelic prediction of motorcycle rider crash kinematics and chest injury risk including a tool for biofidelic morphing of the SAFER HBM model from vehicle occupant posture to motorcycle rider posture. The project will deliver an updated SAFER HBM model validated for prediction of motorcycle rider kinematics and chest injury risk. In addition, the project will deliver a tool enabling quality assured morphing of the SAFER HBM model to a motorcycle rider. Both tools will be used by the industrial partners to develop systems to protect motorcycle riders in a crash. These systems can significantly reduce the number of injured motorcyclists in crashes. Several peer-review publications, two master thesis reports and a Licentiate report will be delivered. The project is a collaboration between Autoliv Research, Chalmers University of Technology, BETA CAE and MIPS. A PhD student from Chalmers will be involved in the project. The student will be supervised by senior researchers from academia and industry. The project will have an advisory expert group consisting of participants from the project partners, Trafikverket and Folksam. The expert group will meet every 6 months to provide feedback and suggestions for future work.