VTI National Transport Research Database

Integrering av trafiksäkerhet i hållbarhetsomställningen på lokal/regional nivå (Integrating road safety into the sustainability transition at local/regional level)

  • Hysing, Erik
  • Örebro universitet, Universitet eller högskola, 202100-2924
Sponsors, duration, budget: Trafikverket ; 2025-01-01 -- 2026-11-30 Registration number:
  • Trafikverket 2024/29511
Abstract: Detta forskningsprojekt syftar till att bidra med ny och fördjupad kunskap om vad som krävs för att integrera ett trafiksäkerhetsarbete enligt Nollvisionen med en hållbar omställning av mobiliteten på lokal och regional nivå. Fokus ligger på risker förknippade med en ökning av aktivt resande, dvs risker för gående och cyklister. Ett viktigt delsyfte är också att bidra med vägledning och med input till Trafikverket i rollen som ledare av aktörssamverkan för trafiksäkerhet väg samt aktiva transporter, där både kommuner och regioner är viktiga aktörer. Det övergripande målet med projektet är att bidra till en ökad integrering av trafiksäkerhet med andra hållbarhetsaspekter – vilket är en förutsättning för en ekonomiskt, ekologiskt och socialt hållbar omställning av mobiliteten. Med en fungerande integrering kan det aktiva resandet öka samtidigt som människors liv och hälsa värnas, vilket också innebär minskade samhällsekonomiska kostnader från trafikskador och bättre livskvalitet. Forskningen ska besvara följande tre frågeställningar: Frågeställning 1: Hur beaktas och hanteras trafiksäkerhet för gående, cyklister och kollektivtrafikresenärer i projekt på lokal/regional nivå som syftar till att öka hållbar mobilitet? Frågeställning 2: Hur kan Nollvisionen användas som vägledning för att integrera arbetet med trafiksäkerhet och hållbar mobilitet på lokal/regional nivå? Frågeställning 3: Hur kan aktörssamverkan på lokal/regional nivå utformas för att stärka ansvar och engagemang för trafiksäkerhet i arbetet med hållbar mobilitet? Projektet genomförs i tre steg under 2025–2026. Först görs en systematisk översikt av forsknings- och policylitteratur om integrering av trafiksäkerhet i lokala/regionala projekt för hållbar mobilitet (Steg A) där fokus ligger på att identifiera hinder och möjligheter. Därefter genomförs tre fallstudier för att fördjupa, kontextualisera och nyansera kunskaperna om hur hinder och möjligheter hanteras i praktiken (Steg B). Fallen är utbyggnad av ett Bus Rapid Transit system i Örebro, supercykelvägar i Linköping, och arbetet med blandad trafik på gångtrafikanternas premisser i Malmö.Abstract: As many local and regional governments set out to make the necessary shift to more sustainable urban and regional mobility, the importance of integrating road safety in these processes needs to be highlighted; sustainable mobility must be safe mobility. This project aims to further our understanding of how the safety of cyclists and pedestrians are integrated in local planning processes aimed at furthering sustainable urban mobility. Furthermore, the project will investigate how the Vision Zero approach to road safety can be used to guide local sustainability work and how to strengthen collaboration between local, regional and national stakeholders to further sustainable and safe mobility. The project is implemented through three interrelated work-packages (WPs). The first WP reviews existing research and grey literature on the integration of road safety and other sustainability goals and issues. In WP2, the project investigates how road safety has been handled in three local sustainability projects in Sweden: The introduction of a Bus Rapid Transit system in Örebro, the building of cycling highways in Linköping, and the development of shared spaces prioritizing pedestrians in Malmö. Using qualitative interviews and document analysis, the project will bring in-depth and contextual knowledge on the local/regional decision- and planning processes. The third WP, building on WP1 and WP2, holds two policy labs designed to facilitate dialogue between researchers and practitioners on a) the usefulness of the Vision Zero approach, and b) the design of stakeholder collaboration to integrate road safety-perspectives in sustainability mobility projects. The project will be carried out in collaboration between researchers at the Political Science department, Örebro University, and the Swedish National Road and Transport Research Institute (VTI) and the Swedish Transport Administration.
Item type: