VTI National Transport Research Database

Reducing Aviation GHG Emissions: Optimized Routes, Drop-in Fuels, and Incentives (RAGE)

Sponsors, duration, budget: Trafikverket ; 2025-03-01 -- 2028-02-29 Registration number:
  • Trafikverket 2024/27002
Abstract: I detta projekt kommer vi att undersöka utsläppsminskningspotentialen från användningen av avancerad air traffic management (ATM) och biodrivmedel i luftfart (SAFs, sustainable aviation fuel) på kort- och medellång sikt. Potentialen analyseras inom ramen för existerande juridiska, internationella och tekniska förutsättningar, både med hänsyn till möjligheterna till ändrade rutter inom nuvarande ATM regler och de styrmedel som föreslås för att påskynda övergången till biodrivmedel för flyg – framför allt styrmedel på EU-nivån: utsläppshandelssystemet samt ReFuelEU Aviation, och hur dessa styrmedel samverkar. I kombination med ett ramverk för beräkning av utsläpp för en uppsättning flygningar för olika bränsleblandningar kommer vi att presentera en baslinje för utsläpp med dagens rutter och bränsleblandningar, utsläppen för optimerade rutter, utsläppen för rutterna med ökad SAF-andel, och utsläppen för de kombinerade åtgärderna.Abstract: In this project, we aim to illuminate the possibilities for emission reductions that can be achieved in the short to mid-term by using the combination of enhanced air traffic management (ATM) and biofuels for aviation (sustainable aviation fuels, SAFs). We will analyze the emission-reduction potential within the current legal, regulatory, and technical framework, both with regard to possibilities for changed routing within the prevailing rules for ATM, and policy instruments used to increase the use of SAFs, above all, the EU’s emissions trading system (EU ETS) and the ReFuelEU Aviation legislation. In combination with a framework for computing emissions for a set of flights for various fuel blends, we will present a baseline for emission with today’s routes and fuel blends, the emissions for optimized routes, the emissions for routes with increased SAF share, and the emissions for the combined measures.
Item type: