Abstract: Projektet avser utveckla en prototyp till mätstation för oövervakad inmätning av bulleremission från spårfordon som kan användas till beräkningar av buller från trafik på järnväg och ligga till grund för tillståndsbeskrivningar och åtgärdsanalyser. Mätstationen är tänkt att uppfylla relevanta standarder för inmätning av buller från spårfordon vad gäller mikrofonplacering och mätning av rälacceleration. Stationen planeras och dra nytta av Trafikverkets RFID-läsare som sitter placerade på ett stort antal platser över hela anläggningen. Genom dessa identifieras varje passerande svenskregistrerad fordonsindivid, och bulleremissionen kan därför knytas till fordonstyp vilket ger ett detaljerat underlag för beräkning av buller från trafik på järnväg.Abstract: The current project aims to develop a prototype for a measurement station for autonomous measurement of railway rolling stock noise emission for the purpose of noise calculations and mitigation. The measurement station should comply with all relevant standards with regards to microphone placement and concurrent measurements of rail acceleration. The measurement station will also use information available through RFID readers that are deployed across most of the railway network supervised by the Swedish Transport Administration. Each Swedish registered rail vehicle can be identified and thereby the noise emission can be related to a specific rail vehicle type. This will provide a detailed dataset for precision noise calculation för railway traffic.