VTI National Transport Research Database

BeFo 536 - Dimensioneringsprinciper för injektering: verifiering av gränstillstånd och GBR (BeFo 536 - Design principles for grouting: limit state verification and GBR)

Sponsors, duration, budget: Trafikverket ; 2025-01-01 -- 2028-12-31 Registration number:
  • Trafikverket 2024/115276
Abstract: Tätning mot inläckande grundvatten utgör en betydande del av tunnelbyggnadsarbeten i Sverige och står därmed även för den stor del av byggkostnaden och byggtiden. Erfarenheter från tunnelprojekt visar på svårigheter att lyckas med injekteringsdesignen och att osäkerheterna om förväntad uppnådd täthet är stor. I och med den förväntade publiceringen av 2:a generationen av Eurokod 7 ser vi att geoteknisk dimensionering tar steget till en formell verifiering av gränstillstånd även för så kallade grundvattenkontrollåtgärder, om än för närvarande enbart för byggande ovan mark. Det är dock troligt att även undermarksbyggande i berg kommer att införlivas i Eurokoderna inom överskådlig framtid. Utöver nya förväntningar på injekteringsdesign ser vi också ett kommande behov att bättre fördela den ekonomiska risken kopplad till injekteringsarbeten mellan beställare och entreprenör. Detta doktorandprojekt syftar till att utveckla dimensioneringsprinciper för tunnelinjektering som bygger på verifiering av gränstillstånd för att säkerställa uppnådd kvalitet. Forskningsresultaten ska kunna användas som vetenskapligt underlag vid eventuellt framtagande av en ny dimensioneringsstandard för undermarksbyggande i berg. I denna ansökan söks medel för etapp 1 av doktorandprojektet (till licentiatexamen). Vidare ingår i ansökan en separat seniorforskardel som syftar till att undersöka tillämpbarheten av den internationella kontraktshandlingen Geotechnical Baseline Report, GBR, på svenska injekteringsarbeten i berg.Abstract: Grouting work to prevent inflowing groundwater is a significant part of Swedish tunnel projects. It contributes to a large part of both construction cost and construction time. The reported experience from completed tunnel projects indicate a difficulty to succeed with the grouting design as well as considerable uncertainties regarding the achieved watertightness. Considering the expected publication of the second generation of Eurocode 7, we note that geotechnical design now mandates a formal verification of limit states also for groundwater control measures, although for now limited to structures above ground. It is however likely that this will be the case also for underground construction in rock in the foreseeable future. In addition to expectations on grouting design, we see also a need to allocate better the economic risk of grouting works between the client and the contractor. This PhD project aims to develop novel design principles for grouting of tunnels that applies verification of limit states to ensure quality. The results are intended to be used as a scientific basis for the planned new design standard for underground construction. This application contains Part 1 of a PhD project (until a licentiate degree). In addition, the project contains a separate senior research module that investigates the applicability of the international contract document Geotechnical Baseline Report, GBR, to Swedish rock grouting.
Item type: