Abstract: Syftet med projektet SOSE är att stärka infrastrukturförvaltarens förmåga att välja infrastrukturutbyggnad och -investering samt stärka förmågan att framtidssäkra investeringar och därmed kostnads¬effektiviteten i satsade statliga medel. I samband med utbyggnad av mindre driftplatser (stationer i vardagligt tal) och därmed följande kapacitetsförstärkning av järnvägsinfrastruktur behövs nyttan med utbyggnaden bedömas och ställas mot andra investeringsförslag och deras kostnader. Idag används en kapacitetsmätningsmetod väsentligen framtagen för att mäta kapacitetsutnyttjande efter utförd trafik, utvecklad ur standarden UIC-406. Föreliggande projekt avser undersöka en nyligen utvecklad alternativ kapacitetsmätningsmetod, framtagen i samband med den pågående TTR-utvecklingen, där mått för beräkning av kapacitets-konsumtion för tidiga planeringsfaser i kapacitetstilldelningen är viktiga. Detta kombineras med sedan tidigare kända beräkningsmässigt effektiva metoder för bedömning av minsta återupprepningstid på driftplatsen. Resultaten från dessa beräkningar kan åsättas en samhällsekonomisk nytta vilket i åtgärdsvalsstudier kan ställas mot kostnaden för utbyggnaden och därigenom kan olika utbyggnaders samhällsekonomiska effektivitet ställas mot varandra. Projektet är en förstudie för att undersöka tillämpbarheten i den föreslagna metoden.Abstract: The purpose of the SOSE project is to strengthen the infrastructure manager's ability to choose infrastructure expansion and -investment, thereby strengthening the ability to future-proof investments and improving the cost-effectiveness of invested government funds. In connection with the expansion of smaller operational points (stations in everyday speech) and the subsequent capacity enhancement of railway infrastructure, the benefits of the expansion need to be assessed and compared with other investment proposals and their costs. Today, a capacity measurement method is used, essentially developed to measure capacity utilisation after the traffic has been run, the standard UIC-406. The present project intends to examine an alternative method, recently developed in connection with the ongoing TTR development where measures for calculating capacity consumption in advance planning are important. This is combined with earlier developed computationally efficient methods for assessing reduced traffic cycle times at the station/operating site. The result from the computation can be assigned a socio-economic benefit, to be compared with the investment cost of the expansion and thus the socio-economic efficiency of different expansions can be compared. The project is a feasibility study to investigate the applicability of the proposed method.