Abstract: Detta projekt bygger vidare på och fördjupar kunskapen från det tidigare FoI-projektet MICE 1.0 där Trafikverkets möjligheter att bidra till omställningen till ett cirkulärt byggande studerades. MICE 2.0 syftar till att ta fram cirkularitetsindikatorer för att kunna följa material och komponenter som tillförs, omsätts och frigörs genom Trafikverkets investeringar och vidmakthållande av väg och järnväg. Indikatorerna tas fram med hänsyn till nya redovisningskrav från EU, taxonomin och CSRD. Indikatorerna datasätts och testas i samverkan med Trafikverket och materialleverantörer. Indikatorerna förväntas kunna bidra till uppföljning och styrning mot Trafikverkets långsiktiga mål att nå klimatneutral transportinfrastruktur och ökad resurseffektivitet. Effektivisering av resursanvändningen krävs såväl för minskad klimatbelastning som av kostnadsskäl, samt för att bidra till en ökande efterfrågan på hållbara och robusta produkter. Projektets samlade resultat förväntas också kunna bidra med underlag till strategiarbete för cirkularitet. Data för att mäta indikatorerna hämtas från existerande dataunderlag, och kommande hållbarhetsrapportering enligt CSRD från leverantörer. Datainsamlingen förväntas därför inte medföra kostnader för enskilda projekts redovisningar.Abstract: This project builds on and deepens the knowledge from the previous project, MICE 1.0, where the Swedish Transport Administration's opportunities to contribute to the transition to circular construction were studied. MICE 2.0 aims to develop circularity indicators to follow materials and components that are introduced, used, and released related to the Swedish Transport Administration's investments and maintenance of roads and railways. The indicators developed will consider the new reporting requirements from the EU as regards the taxonomy and CSRD. The indicators will be compiled and tested in collaboration with the Swedish Transport Administration and material suppliers. The indicators can contribute to improved monitoring and control towards the Swedish Transport Administration's long-term goal of achieving climate-neutral transport infrastructure and increased resource efficiency. Increased efficiency in the use of resources is required both to reduce climate impact and for cost reasons, and to contribute to an increasing demand for sustainable and robust products. The project’s overall result is also expected to provide a basis for strategic work for circularity. Data for measuring the indicators will be drawn from existing data bases, and upcoming sustainability reporting under CSRD from suppliers. The data collection is not expected to generate costs for individual projects' reporting.