National Transport Library Research Database

Hydrogen ship vent mast design - H2Vent

  • Gehandler, Jonatan
  • RISE Research Institutes of Sweden AB, Svenskt företag eller organisation, 556464-6874
Sponsors, duration, budget: Trafikverket ; 2025-01-15 -- 2025-11-30 Registration number:
  • Trafikverket 2024/29444
Subject(s): Abstract: Antalet vätgasdrivna fartyg är fortfarande få, men området utvecklas snabbt. International Maritime Organization (IMO) arbetar med att skapa omfattande regler för vätgasdrivna fartyg, i linje med IGF-koden, liknande de för naturgas. Komprimerad vätgas förvaras under högt tryck och vid brand måste gasen släppas ut genom en ”ventmast” eller kallfackla för att förhindra tryckkärlsexplosion. Om gastrycket överstiger förvaringskärlets hållfasthet, särskilt i kompositflaskor som försvagats av brand, kan en explosion inträffa. Därför är flaskorna utrustade med smältsäkringar som släpper ut gasen vid hög temperatur. Denna lösning kan utformas utifrån praxis för landbaserade applikationer.Abstract: The number of hydrogen-powered ships is still few, but the field is developing rapidly. The International Maritime Organization (IMO) is working to create comprehensive regulations for hydrogen-powered ships, in line with the IGF Code, similar to those for natural gas. Compressed hydrogen is stored under high pressure, and in the event of a fire, the gas must be released through a vent mast to prevent a pressure vessel explosion of the composite storage cylinders. If the gas pressure exceeds the containment vessel's strength, especially in composite cylinders weakened by fire, an explosion can occur. Therefore, the cylinders are equipped with thermal fuses that release the gas at high temperatures. This solution can be designed based on practices for land-based applications.
Item type: