Abstract: Det har tydligt visat sig att uppnå autonomt körande fordon (AD) är mycket utmanande på grund av säkerhetsrelevansen och komplexiteten hos sådana system. Vårt forskningsmål är att utforska metoder för att bättre hantera säkerheten för AD i en kontext av snabb och kontinuerlig utveckling och införande. För att uppnå detta måste vi förstå hur vi anpassar säkerhetsargumentationen för AD till detta nya sammanhang och vilka metodologiska och tekniska lösningar som kan hantera de identifierade utmaningarna på en OEMs nivå. Resultaten från projektet kommer att inkludera säkerhetskoncept och nya metodologiska tillvägagångssätt för att stödja säkerhetsargumentation för autonomt körande fordon (ADS) i kontexten av snabba och datadrivna utvecklings- och implementeringscykler. De föreslagna koncepten och metoderna kommer att utvärderas systematiskt. Resultaten av projektet kommer att dissemineras genom akademiska publikationer i relevanta och välrenommerade vetenskapliga artiklar och konferenser. Teamet planerar även att aktivt nå ut till standardiseringsorgan som ISO inom området. Projektet har tre huvudsakliga tekniska arbetspaket. Först genomförs en systematisk litteraturundersökning för att identifiera möjliga metoder och säkerhetskoncept som kan vara lämpliga för gradvis funktionsutveckling och införande av säkerhetsrelevanta system. Därefter analyseras potentialen för sådana koncept systematiskt för att välja ut kandidater för säkerhetsargumentationen. Slutligen validerar vi våra resultat i en industriell miljö för att kunna utvärdera lämpligheten och generaliserbarheten.Abstract: It became evident that achieving autonomously driving vehicles (AD) is very challenging because of safety criticality and complexity of such systems. Our research goal is to explore methods for coping better with safety of AD for rapid and continuous development and deployment. To achieve this, we need to understand how to adapt the safety argumentation of AD to this new context and what methodological and technical solutions can tackle the identified challenges at an automotive OEM’s scale. The results from this project will include safety concepts and new methodological approaches in order to support safety argumentation for autonomous driving systems (ADS) in the context of rapid, data-driven development and deployment cycles. The suggested concepts and methodology will be evaluated systematically. Outcomes of the project will be disseminated towards the scientific community through academic publications in relevant and renowned scientific journals and conferences. Similarly, the team has planned to actively reach out to standardization bodies like ISO. The project has three main technical work packages. Firstly, a systematic literature survey is conducted to identify possible methodologies and safety concepts that may be suitable for gradual functional development and deployment of safety-relevant systems. Afterwards, the potential of such concepts is systematically analyzed to select candidates for safety argumentation. Finally, we validate our findings in an industrial setting to be able to evaluate the appropriateness and generalizability.