VTI National Transport Research Database

Effektsamband för hastighetsförändring vid omskyltning

  • Ramböll Sverige AB, Svenskt företag eller organisation, 556133-0506
Sponsors, duration, budget: Trafikverket ; 2020-09-01 -- 2022-01-30 Registration number:
  • Trafikverket 2020/51844
Online resources: Abstract: Trafikverket genomför just nu en landsomfattande översyn och anpassning av vägars hastighetsgränser. I linje med detta är det viktigt att med god säkerhet kunna estimera effektsambandet mellan åtgärd (omskyltning) och faktisk hastighet. De befintliga effektsambanden för hastighetsförändring vid omskyltning presenteras i effektsambandskatalogen ”Bygg om bygg nytt”. Syftet med detta projekt är att ta fram underlag för bättre effektsamband för hastighetsförändring vid omskyltning för att ge möjlighet till bättre samhällsekonomiska kalkyler och utvärderingar av åtgärder.Projektet kommer att fokusera på omskyltning av hastigheter på statliga vägar. De nu gällande effektsambanden baseras på traditionella mätmetoder, vilket begränsar möjligheten till att undersöka effekten på ett större urval av platser. Tack vare nya typer av data finns det idag möjligheter att på ett heltäckande och effektivt sätt undersöka hastighetsförändringar för ett betydligt större urval. Genom att data från GPS-utrustning kan hämtas för flera år bakåt i tiden kan sträckor där förändringar har skett studeras även om hastigheten på sträckan inte mätts manuellt innan åtgärden genomfördes. Detta gör att dataunderlaget mer flexibelt eftersom mätdata finns över längre tid och för fler platser. En viktig detalj i Trafikverkets arbeten med effektsamband utgår i de olika fordonstyperna; personbil samt lastbil med och utan släp. I underlagsmaterialet med GPS-data finns fordonstyper definierade utifrån olika viktklasser, information som kan nyttjas för att skapa även ett effektsamband för lastbilar och lastbilar med släp.
Item type:

Powered by Koha