National Transport Library Research Database

Contrail Minimization Strategies and Their Impact on Aviation Efficiency: A feasibility Study (CONTRA)

Sponsors, duration, budget: Trafikverket ; 2024-12-01 -- 2028-11-30 Registration number:
  • Trafikverket 2024/28976
Subject(s): Abstract: Flygindustrin står inför flera klimat- och väderutmaningar, varav en är påverkan av kondensationsstrimmor, ”k-strimmor” eller ”contrails”, som är moln av iskristaller som bildas till följd av blandningen av kall, fuktig luft med plymer av flygmotoravgaser. Contrails fångar utgående terrester strålning och motverkar utsläppsminskningsfördelarna med emissionsoptimerade flygrutter. Bildningen av ihållande contrails har erkänts som ett potentiellt hot mot det globala klimatet. Medan koldioxid som släpps ut idag påverkar den globala uppvärmningen inom 20–40 år, är den uppvärmningseffekten av contrails omedelbar.Abstract: Aviation industry is facing multiple climate and weather challenges, one of which is the impact of condensation trails, or contrails, which are ice clouds that form as a result of the mixing of cold, humid air with aircraft engine exhaust plumes. Contrails trap outgoing terrestrial radiation and counteract emission reduction benefits from emission-optimized flight routes. The formation of persistent contrails has been recognized as a potential threat to the global climate. While carbon dioxide emitted today impacts global warming within 20–40 years, the warming effect of contrails is immediate.
Item type: