VTI National Transport Research Database

TTR och beräkning av segmentet Rolling Planning (TORP) (TTR and calculation of the Rolling Planning segment (TORP))

  • Aronsson, Martin
  • RISE Research Institutes of Sweden AB, Svenskt företag eller organisation, 556464-6874
Sponsors, duration, budget: Trafikverket ; 2024-11-01 -- 2026-12-31 Registration number:
  • Trafikverket 2024/86447
Abstract: Detta projekt undersöker metoder lämpliga för att identifiera, reservera, representera och värdera kapacitet för rullande tilldelning i den kommande kapacitettilldelnings-processen i Europa som är tänkt att vara i bruk 2030. Den av kommissionen föreslagna kapacitetstilldelningsprocessen, som startar 5 år innan tågplanen tas i bruk, ger infrastrukturförvaltaren ett betydligt större ansvar att förplanera kapacitets-användningen jämfört med dagens svenska process. Bland annat skall kapacitet för trafik segmenteras i en årligt tilldelad del och en under tågplaneperioden löpande tilldelad del med upp till 3 års giltighet. Det senare segmentet benämns Rolling Planning (RP) och är huvudföremålet för detta projekt. Meningen är att tåglägen skall sökas då behoven är säkerställda och inte spekulativt i årlig tilldelning. För att säkerställa kvaliteten för tåglägen inom RP-segmentet behöver infrastruktur-förvaltaren kapacitetsrepresentationsmodeller, beräkningsmetoder och värderings-principer. Dessa modeller och metoder skall ge motivation och argument för beslutet att reservera kapacitet till RP-segmentet samt bibehålla (safeguard) dess kvalitets-egenskaper genom årlig tilldelning. Projektets huvudsakliga mål är att utveckla grundläggande och principiella modeller och metoder för att kunna identifiera, värdera, bevaka och slutligen tilldela reserverad kapacitet inom kapacitetssegmentet RP. Syftet med projektet är att stärka och förbereda det svenska genomförandet och implementering av den nya kapacitets¬tilldelnings-processen där RP-segmentet är en viktig komponent. Abstract: The objective of this project is to identify models and methods for reserving, representing and valuating capacity for rolling allocation of capacity in the forthcoming European capacity allocation process, which is scheduled to be operational by 2030. The proposed capacity allocation process, which commences five years prior to the timetable period, gives the infrastructure manager an enhanced responsibility to pre-plan the capacity utilisation in comparison to the existing Swedish process. In addition, the capacity available for traffic will be divided into two distinct categories: an annually allocated segment and a segment that is allocated in a rolling planning fashion throughout the timetable period and beyond. The latter is called Rolling Planning (RP) and is at the centre of this project. The underlying motivation is that train paths should be applied and allocated when their properties are established and certain, rather than in a speculative manner within the context of annual allocation. In order to guarantee the quality of the train paths within the RP segment it is essential that the infrastructure manager has access to capacity representation models, effective computation methods and capacity valuation principles. These models and methods should give motivation and arguments for a fair segmentation of the capacity and make it possible to safeguard the RP capacity through the annual capacity allocation process. The principal goal of this project is to develop fundamental and principled models and methods to facilitate the identification, valuation, safeguarding and final allocation of reserved RP capacity. The project's objective is to reinforce and prepare a Swedish implementation and deployment of the new European capacity allocation process, in which the RP capacity segment represents a significant component.
Item type:

Powered by Koha