National Transport Library Research Database

TEP Bättre beslutsstöd genom samhällsekonomisk värdering av naturintrång (BBES) (TEP Better decision support through socio-economic valuation of nature encroachment (BBES))

Sponsors, duration, budget: Trafikverket ; 2025-01-01 -- 2027-10-31 Registration number:
  • Trafikverket 2024/29840
Subject(s): Abstract: Trafikverket har ett behov av att på ett mer systematiskt sätt inkludera konsekvenser till följd av intrång i naturmiljöer vid transportinfrastrukturprojekt i sina samhällsekonomiska analyser. Det föreslagna projektet utgår från det av Trafikverket finansierade forskningsprojektet Samhällsekonomisk värdering av intrång i natur- och kulturmiljöer (SVING) (TrV 2022/11023). Ekosystemtjänster (EST) används som ett ramverk för att konkretisera samhällsekonomiskt relevanta konsekvenser av intrång. EST är ett väletablerat ramverk för att kartlägga effekter på naturen och på människors välfärd till följd av ett projekt och efterfrågas och används inom olika beslutsinstanser, inkl. Trafikverket. SVING har synliggjort ett behov av att ytterligare tydliggöra länken mellan biodiversitet, habitat (livsmiljöer för djur och växter), EST (såsom tillhandahållande av rekreationsmöjligheter) och värdering av dessa. Ny transport infrastruktur påverkar biodiversitet bland annat genom att medföra barriärer för djurs rörlighet och växters spridning, något som leder till habitatfragmentering. Hur människor värderar rekreation är tätt sammankopplat med tillgång till och upplevelse av habitattyper och biodiversitet och det föreslagna projektet kommer att både bredda och fördjupa arbetet i SVING, bland annat med avseende på fler typer av rekreation och dessas koppling till biodiversitet och habitat. En målsättning med det föreslagna projektet är att den värderingsmodell för rekreation som tas fram är så generaliserbar som möjligt, dvs. är applicerbar oberoende av fallstudieområde. Värderingsmodellen tas fram med hjälp av GIS (geografiska informationssystem), workshops och enkätstudie. En styrka med att använda GIS-verktyg är att det möjliggör en lättarbetad analys av hur resultaten kan komma att förändras över tid till följd av exempelvis populationsutveckling och landskapsförändring. I sin helhet bidrar projektet till ett förbättrat beslutsstöd för att välja och utforma samhällsekonomiskt effektiva transportinfrastrukturprojekt. Resultaten från projektet kan även ge input för att utforma transportinfrastrukturprojekt som bidrar till målen kring biologisk mångfald som tagits fram internationellt, inom EU och nationellt. Abstract: There is a need for Trafikverket, the Swedish Transport Administration, to include the consequences of intrusions into natural environments in their economic analyses for transport infrastructure projects in a more systematic way. The proposed project builds upon the research project funded by Trafikverket “Economic Valuation of Intrusions in Natural and Cultural Environments” (SVING) (TrV 2022/11023, end date 24/09/30). Ecosystem services (ES) are used as a framework to specify economically relevant consequences of intrusions. ES is a well established framework for assessing the effects on nature and human well-being resulting from a project, and it is demanded and utilized by various decision-making bodies, including Trafikverket. SVING has highlighted the need to further clarify the link between biodiversity, habitats (the living environments for animals and plants), ES (such as the provision of recreational opportunities), and the valuation of these impacts. New transport infrastructure affects biodiversity by, e.g., making barriers to animal movement and plant dispersion, leading to habitat fragmentation.
Item type: