National Transport Library Research Database

Bedömning Ombord av utstrålat UndervattensBuller från fartyg - BOUB

  • Bensow, Rickard E
  • Chalmers tekniska högskola AB, Universitet eller högskola, 556479-5598
Sponsors, duration, budget: Trafikverket ; 2025-01-01 -- 2029-06-30 Registration number:
  • Trafikverket 2024/30291
Subject(s): Abstract: Detta projekts mål är att ge besättning och redare möjlighet att bedöma, i realtid, hur mycket ett fartyg bullrar under ytan och i förlängningen ge beslutsunderlag kring att framföra sitt fartyg tystare i vissa lägen och därmed kunna optimera driften och balansera olika typer av emissioner. Arbetet innefattar både den tekniska lösningen för att mäta undervattensbuller(UB)-emissioner ombord samt att undersöka hur en sådan möjlighet skulle kunna implementeras, tekniskt och operationellt, för att accepteras och nyttjas av besättning och redare. Mättekniken kommer att utvecklas och utvärderas på två olika typer av fartyg och både tillförlitlighet och möjlighet att generalisera system kommer att diskuteras. Intervjuer kommer att göras bland besättning och redare för att utreda olika barriärer för att minska UB-emissioner och hur ombordsystem skulle kunna integreras i operationen som en åtgärdstyp. Dessa kommer att göras för olika typer av fartyg och trafik med en bred representation av svensk sjöfart. Resultaten kommer att användas för att öka kunskapen om hur interna eller externa incitament för UB-reduktion kan komma att fungera.Abstract: The goal of this project is to allow ship crew and owners to judge the emissions of Underwater Radiated Noise (URN) in real time, and in the future enable the choice to operate a ship more silently and to allow balancing of different types of emissions. The work involves both the technical system to measure URN onboard the ship and investigate how such a system could be implemented, technically and operationally, to be accepted and used by ship crew and owners. The measurement system will be developed and evaluated for two ships of different types and both reliability and the potential to generalize the system will be discussed. Interviews will be performed among crew and owners to investigate barriers against reduction of URN emissions and how onboard systems could be integrated in operation as a measure for reduction. These will be made for a range of ships and traffic that is representative for Swedish ship traffic. The results will increase the understanding of how internal or external incentives regarding URN reduction can become effective.
Item type: