National Transport Library Research Database

TEP_Utbud och efterfrågan för fossilfritt flyg i Sverige (UtE Fflyg) (TEP_Supply and demand for fossil-free aviation in Sweden (UtE Fflyg))

  • Andersson, Henrik
  • Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI), Statligt forskningsinstitut, 202100-0704
Sponsors, duration, budget: Trafikverket ; 2024-10-01 -- 2026-11-30 Registration number:
  • Trafikverket 2024/30161
Subject(s): Notes: Tidigare diarienummer 2024/104471Abstract: Det primära syftet med detta projekt är att estimera utbuds- och efterfrågefunktioner för flyg baserade på en panel av månatliga data från och med januari 2010 till slutet av 2021. Genom att kombinera information från flera dataset kan en panel skapas med uppgifter om bland annat priser, resandeflöden och utbudsvariabler. Detta möjliggör flera förbättringar av den modell som togs fram i projektet RELISH och tidigare skattade utbuds- och efterfrågemodeller: 1. Skattningar baserade på bättre prisdata ger generellt bättre resultat. 2. Tidsseriedata gör att variabler som förändringar i BNP kan inkluderas, vilket skulle göra det möjligt att använda modellen för prognoser. 3. Att inkludera alla rutter och flygrörelser till och från Sverige, till skillnad mot det urval som användes i RELISH, ger en mer robust skattning av utbud och efterfrågan för flyg. Målet med projektet är att få en bättre förståelse för flygsektorns framtid i Sverige när EU:s klimatpolitik gör det dyrare att flyga. Den ökade takten i utfasning av utsläppsrätter och de ökade kraven på inblandning av SAFs (sustainable aviation fuels) innebär att bränslekostnaderna på ett kraftfullare sätt än tidigare kommer att påverka hur flygbolag erbjuder och prissätter flygstolar på olika rutter. För en bättre förståelse av hur flygsektorn kan komma att utvecklas krävs därför ett ökat fokus på den simultana effekten som bränslekostnader har på både utbud och efterfrågan. De simultant skattade utbuds- och efterfrågefunktionerna används för att göra prognoser, vilka kan jämföras med prognoserna från Transportstyrelsen och Trafikverket. Till skillnad från existerande litteratur skattar vi en utbudsfunktion för hela marknaden och studerar inte ruttläggningsproblematiken. Resultaten kan även användas för att ta fram policyrekommendationer för minskade klimatutsläpp.Abstract: The main aim of this project is to estimate supply and demand for flight based on a panel of monthly data from January 2010 until the end of 2021. In order to capture variables that determine supply and demand, we will need data from several data sets, containing information, among other, of prices, flows of travelers and supply-side variables. This enables us to improve an existing estimation of supply and demand from the RELISH project, and even other estimated models of supply and demand: 1. Better price data makes better estimation possible. 2. A time series of data allows us to include a measure of the GDP, or its development over time, into the model. This would make it possible to use the model for forecasts. 3. The inclusion of all routes to and from Sweden enables a more robust estimation of supply and demand compared to that performed within the RELISH-project, where the route length was capped at about 1 000 km. The goal of the project is to better understand the future of flight in Sweden when the EU’s climate policy makes it more expensive to fly. The creation of emission allowances within the EU ETS will fall fast, and the requirements to use sustainable aviation fuels (SAFs) increases. These changes influence the airlines’ decisions about supply and pricing of seats in different routes. In order to understand the future air transport market, we need a better understanding of the supply side of the market and the simultaneous effect that the cost of fuel has on both the supply and demand. We achieve these goals by creating a new database, which is used to estimate supply and demand functions with a simultaneous equations method and make prognoses based on the estimated functions.
Item type: