National Transport Library Research Database

Studies on Aviation Biofuel Emissions: Environmental and High-Altitude Climate Impacts

Sponsors, duration, budget: Trafikverket ; 2025-01-01 -- 2028-12-31 Registration number:
  • Trafikverket 2024/29086
Subject(s): Abstract: För närvarande står flyget för cirka 3,5 % av den globala uppvärmningen, som ett resultat av CO2-utsläpp och så kallade höghöjdseffekter. Övergången till biobränslen kan ses som en nyckelväg för att minska CO2-utsläppen från flyget. Trots den stora potentialen hos biobränslen att minska CO2-utsläppen, finns andra hinder eftersom det i förbränningsprocessen frigörs partiklar och giftiga gaser, vilket påverkar miljö och hälsa. Höghöjdseffekterna som orsakas av partiklar som släpps ut på hög höjd har inte beforskats tillräckligt, men det anses troligt att minskad partikelbildning med biobränslen också kommer att minska höghöjdseffekterna. Dessa aspekter av biobränsleförbränning måste dock beforskas för att möjliggöra optimering av flygmotorer och utveckling av optimal bränslesammansättning. Sverige leder aktivt forskningen om teknik baserad på hållbara flygbränslen, vilket kan ses bland annat genom initiativen från kompetenscentrat CESTAP.Abstract: Currently, aviation is responsible for approximately 3.5% of global warming effects as a result of CO2 release and so-called high-altitude effects. Transitioning to biofuels can be seen as a key pathway toward reducing net CO2 emissions from aviation. Despite the great promise of biofuels in reducing CO2 emissions, their combustion releases particulate matter and toxic gases, impacting both the environment and health. The high-altitude effects from particles emitted at high altitudes have not been sufficiently researched, but it is plausible that reduced particle formation with biofuels could decrease these effects.
Item type: