Abstract: Vägytemätning sker kontinuerligt av vårt vägnät för uppföljning/avvikkelser från standard. Mätningarna används bl.a. som ”planeringsreferens” vid åtgärdsprioritering för bärighet- och beläggningsunderhåll. För att uppnå en totalt bättre kostnadseffektivisering bör en värdering och analys av insatser och effekter genomföras. Nyttan av åtgärden måste kunna stå i relation till vald servicenivå. Dvs. rätt åtgärd på rätt ställe till största möjliga nytta för samhället. I arbete ska ingå att ta fram ”enkel” teoretisk beräkning som åskådligör tillstånd på ett för planerings- och genomförandearbetet tillfredställande sätt. Grundmaterial är att ta till vara på utförda vägytemätningar och att projektetresultatet stäms av gentemot refererande erfarenheter. Projektet ska samordnas med pågående projekt med liknande syfte. Dessa projekt är avvattningsprojektet i SSÖ/SM och bärighetsprojektet.
Syfte: Söka alternativa kombinationer av underhållsinsatser/objekt fördelat över planeringsperioden.
Mål: Minska ekonomiska årskostnader (LCC) för drift och underhåll, trafikant och miljö.