National Transport Library Research Database

MIST4 - Mindre störningar i tågtrafiken, del 4: Systematisk opunktlighet och större störningar (Reduced train delays, part 4: systematic unpunctuality and larger disturbances)

Sponsors, duration, budget: Trafikverket ; 2024-09-05 -- 2028-03-01 Registration number:
  • Trafikverket 2024/87917
Subject(s): Abstract: Punktligheten är en av de viktigaste faktorerna för kundnöjdhet och resande med järnväg, men efter att ha stadigt försämrats under flera år i rad är den nu nere på rekordlåga nivåer. För att bidra till att vända utvecklingen studerar vi här en rad frågor som har bäring på punktligheten. Först undersöker vi spårväxlar som systematiskt bidrar till störningar och opunktlighet, sedan tar vi fram en mer generell metodik för att studera faktorer som bidrar systematiskt till opunktlighet. Därefter utreder vi störningsbegreppet ur ett trafikledningsperspektiv, med fokus på den bredare trafiksituationen snarare än för enskilda tåg, och slutligen utvecklar vi metoder för att prognosticera hur länge dessa störningar kan väntas pågå, hur sannolikt det är att de sprids, och när trafiken kan väntas vara återställd igen. På så sätt syftar projektet till att bidra både med att öka punktligheten och med att förbättra trafikinformationen.Abstract: Punctuality is one of the most important factors for customer satisfaction when travelling with trains, but as punctuality has gradually deteriorated for several years, it is now at its record lows. To help reverse this trend, we investigate some questions with bearing on punctuality. First, we investigate switches and crossings that systematically cause delays and disruptions. Second, we propose a more general methodology for investigating factors that contribute to systematic non-punctuality. Third, we consider disruptions from a traffic management perspective, rather than for individual trains. Fourth and finally, we develop methods to predict how long these wider disruptions will last, how likely they are to spread, and when they are likely to be recovered. In these ways, this project aims to contribute both to increasing punctuality, and to improving passenger information.
Item type: