Abstract: Vägbelysningen har betydande ekologiska konsekvenser som kräver förebyggande sätt att arbeta i planerings- och beslutsprocesser. En effektiv metod för att minska påverkan är att systematiskt kategorisera miljöer i olika ljusmiljözoner och tillämpa art eller grupp-specifika tröskelvärden för ekologisk påverkan. För närvarande saknas ett sådant systematiskt arbetssätt för ekologisk påverkan. Projektet syftar till att först ta fram underlag, sedan analysera och utveckla ljusmiljözonsystemet för att åstadkomma minskad ekologisk påverkan. Projektet skall utifrån detta perspektiv även analysera, utvärdera och föreslå förbättringar för belysningsverktyget. Detta omfattar integration av ljusmiljözoner, tillämpning av tröskelvärden och anpassning till nya internationella och europeiska riktlinjer.Abstract: Road lighting has significant ecological consequences that require preventive measures in planning and decision-making processes. An effective method to reduce the impact is to systematically categorize environments into different light environment zones and apply specific thresholds for ecological impact. Currently, there is no such system for ecological impact. Therefore, the project aims to first develop a foundation, analyze, and enhance the light environment zone system to achieve reduced ecological impact. Additionally, the project will analyze, evaluate, and propose improvements to the planning tool lighting plans, including measures that provide protection from ecological impact. This involves the integration of light environment zones, application of thresholds, and adaptation to new international and European guidelines.