VTI National Transport Research Database

Enkel och automatiserad metod för validering av dynamiska egenskaper hos obundna material i fält (Simple and automated method for validating dynamic properties of unbound materials in the field)

  • Kuttah, Dina
  • Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI), Statligt forskningsinstitut, 202100-0704
Sponsors, duration, budget: Trafikverket ; 2024-09-01 -- 2025-10-31 Registration number:
  • Trafikverket 2023/29867
Abstract: Huvudsyftet med projektet är att automatisera den befintliga lättviktsdeflektometern (LWD) som används för att mäta de dynamiska egenskaperna hos vägmaterial. Målet är att förbättra effektiviteten i mätningarna, som kan användas som indata i programvaran för mekanistisk-empirisk design av vägöverbyggnader ERAPAVE. Projektet kommer att omfatta labbkarakterisering av utvalda material, fältprovning med hjälp av den automatiserade LWD under olika förhållanden och analys för att utveckla modeller för att uppskatta den långsiktiga in-situ materialstyvheten och plastiska deformationen. Resultaten kommer att användas för vägplanering och konstruktion och kommer att publiceras i en VTI-rapport och/eller en internationell tidskriftsartikel. Projektbudgeten, tidslinjen och en miniriskmetod för att hantera potentiella problem som kan uppstå under LWD-mätningar tillhandahålls också.Abstract: The main purpose of the project is to automate the existing Light Weight Deflectometer (LWD) used for measuring the dynamic properties of road materials. The goal is to improve the efficiency of the measurements, which can be used as input data into software for mechanistic-empirical design of road overlays ERAPAVE. The project will involve lab characterization of selected materials, field testing using the automated LWD under different conditions, and analysis to develop models for estimating the long-term in-situ material stiffness and plastic deformation. The results will be used for road planning and construction and will be published in a VTI report and/or an international journal article. The project budget, the timeline, and a mini-risk method to address potential issues that maybe encountered during LWD measurements are also provided.
Item type:

Powered by Koha