VTI National Transport Research Database

SYstembaserat stöd för analys av tillgänglighetsförändringar på REgional nivå (SYRE) (Support for accessibility analysis at the regional level (SYRE))

Sponsors, duration, budget: Trafikverket ; 2024-10-01 -- 2027-09-30 Registration number:
  • Trafikverket 2024/31261
Abstract: Trafikverket analyserar konsekvenser av förändrad tillgänglighet i transportsystemet, till exempel ändrade hastighetsgränser i vägnätet eller större väg- och järnvägs-satsningar. En svårighet är att modellverktygen för analys av hur tillgänglighetsförändringar påverkar specifika platser och deras regionala omgivningar på kort och lång sikt är begränsade. Trafikverkets befintliga verktyg har svårt att hantera interaktion mellan och inom kommuner och regioner. De saknar även en dynamisk ansats som kan skilja på kort- och långsiktiga effekter. Trafikverkets regionala modeller bygger till stor del på generella statistiska samband mellan tillgänglighet och olika regionalekonomiska utfall. Det innebär att förändrad tillgänglighet i de nuvarande verktygen implicit antas ge upphov till samma typer av effekter i en stor stad som på landsbygden. Det är problematiskt eftersom det finns många exempel inom den regionalekonomiska litteraturen som visar att en typ av åtgärd eller investering kan ge skilda effekter på utvecklingen beroende på vilken plats de genomförs. Ett vanligt mönster är att förbättrad tillgänglighet, allt annat lika, leder till ökad centralisering och koncentration av målpunkter, där verksamhet i mindre orter konkurreras ut av aktörer i större orter, samtidigt som tillgängligheten förbättras. I analyserna tenderar transportsystemet därmed att hanteras separat från de platser som det avser att binda samman och skapa goda tillväxtförutsättningar för, dvs det som är transportsystemets huvudfunktion. Projektets syfte är mot den bakgrunden att utveckla kunskapen om, och förmågan att modellera och analysera hur förändringar i tillgänglighet påverkar den regionalekonomiska utvecklingen på olika platser och regioner över tid, dvs tillgänglighetsförändringars dynamiska effekter på olika platser. I analysen används och analyseras årsvisa data från PIPOS Regionalanalys. Data ger input till en dynamisk simuleringsmodell som hanterar olika feedback mellan platser under en serie av år. Det kan gälla hur omlokalisering av verksamhet till följd av stordriftsfördelar samt migration uppkommer som följd av förändrad tillgänglighet. Abstract: The Swedish Transport Administration (STA) analyses the consequences of changes in accessibility within the transportation system. The existing modelling tools used for analysing how accessibility changes impact specific locations and their regional surroundings over both short and long terms are limited. STA:s current tools struggle to handle interactions between and within municipalities and regions. STA:s regional models primarily rely on general statistical relationships between accessibility and various regional economic outcomes. However, this assumption implicitly suggests that changes in accessibility will have the same effects in large cities as in rural areas. This oversimplification is problematic because regional economic literature provides numerous examples showing that the impact of a specific action or investment can vary depending on the location where it is implemented. A common pattern observed is that improved accessibility, all else being equal, leads to increased centralization and concentration of economic activity in larger cities. Simultaneously, businesses in smaller towns may face competition from larger urban centres. Unfortunately, in the analyses, the transportation system tends to be treated separately from the places it aims to connect and foster favourable growth conditions for, the very essence of its main function. The purpose of this project is therefore to develop knowledge about and the ability to model and analyse how changes in accessibility impact regional economic development in different locations and regions over time. Specifically, the project aims to understand the dynamic effects of accessibility changes in various places. In the analysis, annual data from PIPOS Regionalanalys is used and examined. This data serves as input for a dynamic simulation model that considers feedback between different locations over a series of years. The model explores aspects such as business relocation due to economies of scale and migration resulting from changes in accessibility.
Item type:

Powered by Koha