VTI National Transport Research Database

Mackdöden – tillgänglighet i glesbygd när sista macken försvinner (Mackdeath – accessibility in the country side when the last gas station (mack) disappears)

  • Johansson, Håkan
  • Trivector Traffic AB, Svenskt företag eller organisation, 556555-1701
Sponsors, duration, budget: Trafikverket ; 2024-09-01 -- 2026-08-30 Registration number:
  • Trafikverket 2024/23727
Abstract: Från att under flera decennier haft en stabil efterfrågan av bränslen till vägtrafiken innebär elektrifieringen att efterfrågan nu minskar relativt snabbt under detta och kommande decennier. Redan idag finns problem med lönsamhet för bränslemackar och en nedläggning har också skett över tid, inte minst i glesbygd där avstånden mellan mackar riskerar bli långt. Problemen väntas accelerera med minskande bränslebehov. Boende i mindre tätorter och i landsbygdskommuner ligger långt efter i elektrifieringen av fordonsflottan och har i medeltal mycket äldre bilar. I dessa kommuner är både nybilsregistrering och andel elbilar i nybilsregistreringen låg, vilket innebär att elektrifieringen kan ta mycket lång tid här. Fokus i samhället ligger på utbyggnad av laddinfrastruktur för att snabba på elektrifieringen, vilket gynnar de som har råd att skaffa en elbil. Långsiktigt är det en fördel med elektrifiering av fordonsflottan i landsbygder när bilen kan laddas i hemmet och man därmed inte blir beroende av tillgänglighet till en bränslestation. De som inte har råd och har en bränslebil drabbas dock av det blir färre och färre mackar med allt längre avstånd som resultat av den minskade efterfrågan på bränsle. Elektrifieringen riskerar därför leda till en tillgänglighetsförlust i framför allt landsbygder för de som har det sämst ställt. Syftet med projektet är att öka kunskapen om vad minskade behov av bränsle i takt med elektrifieringen innebär för tillgängligheten i olika landsbygder och för olika grupper samt att identifiera möjliga styrmedel, stöd och åtgärder för att få en mer rättvis och smidig övergång till el för alla, inte minst för transportutsatta grupper i landsbygder som idag är beroende av bil. Genom att vinnlägga oss om att inkludera variation i kön, ålder och livssituation i medskapandeprocessen för lösningsförslag kan åtgärder och styrmedel utformas som bidrar till ökad jämlikhet och att inte utsatta grupper drabbas onödigt hårt i omställningen. Abstract: From having a stable demand for fuels for road traffic for several decades, electrification means that demand is now decreasing relatively quickly during this and future decades. Already today there are problems with profitability for fuel stations and a closure has also occurred over time, not least in sparsely populated areas where the distances between stations risk becoming long. The problems are expected to accelerate with decreasing fuel demand. The focus in society is on expanding charging infrastructure to speed up electrification, which benefits those who can afford to get an electric car. In the long term, there is an advantage of electrifying the vehicle fleet in rural areas when the car can be charged at home and you are thus not dependent on the availability of a fuel station. However, those who can't afford an electric car will suffer from it, as there are fewer and fewer fuel stations with ever-longer distances as a result of the reduced demand for fuel. Electrification therefore risks leading to a loss of accessibility in rural areas, primarily for those who are worst off. The purpose of the project is to increase knowledge of what the reduced demand for fuel caused by electrification means for accessibility in different rural areas, as well as to identify possible control instruments and measures to achieve a fairer and smoother transition to electric mobility for everyone, not least for transport disadvantaged groups in rural areas that are currently dependent on cars. By working hard to include variation in gender, age and life situation in the co-creation process for solution proposals, measures and policy instruments can be designed that contribute to increased equality so that vulnerable groups are not hit unnecessarily hard in the transition.
Item type:

Powered by Koha