Abstract: Under de senaste åren har flera lättviktsbroar drabbats av allvarliga påkörningsincidenter, vilket har resulterat i betydande konsekvenser med hänsyn till trafik och åtgärdskostnader. Exempelvis kolliderade en lastbil med en gång- och cykelbro i Arvika år 2016, och en liknande händelses inträffade i Falun under samma år och 2023. Projektförslaget syftar till att undersöka och utvärdera konsekvenserna av påkörningar av lättviktsbroar och att kartlägga behov och möjligheter av mer robusta lösningar för att minimera konsekvenserna av sådana incidenter. Specifika mål inkluderar att undersöka omfattningen av påkörningsincidenter genom analys av tidigare händelser, utvärdera konsekvenserna inklusive trafikstörningar och kostnader, identifiera brister i nuvarande design och konstruktion av lättviktsbroar, utvärdera befintliga åtgärder för att minimera skador och risker, samt ge förslag till förbättringar för att öka broars robusthet.Abstract: In recent years, several lightweight bridges have suffered serious collision incidents,which has resulted in significant consequences with regard to traffic and remedial costs. For example, a truck collided with a pedestrian and cycle bridge in Arvika in 2016, and a similar incidents occurred in Falun during the same year and in 2023. The project proposal aims to investigate and evaluate the consequences of collisions by lightweight bridges and to map the needs and possibilities of more robust solutions tominimize the consequences of such incidents. Specific objectives include examining the magnitude of hit-and-run incidents through analysis of previous events, evaluate the consequences including traffic disruptions and costs, identify deficiencies in current design and construction of lightweight bridges, evaluate existing ones measures to minimize damage and risks, as well as make suggestions for improvements to increase the bridges robustness.