Abstract: RailwayCDM projektet handlar övergripande om att öka attraktiviteten för tåg som transportsätt, för både resenärer och transportköpare. Tåg har många möjligheter att ta mark, vilket även är en viktig strategi för att uppnå klimatmålen och reducera utsläpp för svenskt transportsystem. Men för att öka attraktiviteten krävs en ökad koordination genom en fungerande digital samverkan mellan aktörer som på olika sätt verkar i järnvägssystemet. Digital samverkan är grunden för en gemensam och samlad lägesbild som beslutsunderlag för ett koordinerat beslutsfattande av järnvägssystemets aktörer. I projektet utvärderas ett antal fördefinierade användningsfall (såsom exempelvis digital spåranvändningsplan (SAP), lokhälsa, plankan och lakanet) som identifierats inom ramen för YardCDM och StationCDM, tillsammans med definition och utvärdering av nya användningsfall (såsom exempelvis Nodhälsa, BRadio etc.) som förväntas tillkomma och fördjupas genom demonstration. På grund av den rådande geopolitiska situation som världen befinner sig i kommer projektet också att adressera ett användningsfall som vi kallar för prioriterade transporter.Abstract: In the project, a number of pre-defined use cases (such as digital track usage plan (SAP), locomotive health, “Plankan”, and “Lakanet”) that have been identified within the framework of YardCDM and StationCDM are evaluated, together with the definition and evaluation of new use cases (such as Node health, “BRADIO” etc.) which are expected to be added and deepened through demonstration. Given the current geopolitical situation in the world, the project will also address a use case that we call priority transport.