Abstract: Syftet med detta projekt är att bidra till utveckling av regelsystemet för sjöfartens kväveoxid (NOX)-emissioner samt utveckling av rutiner för hantering av efterbehandlingsteknik. I förlängningen syftar projektet till att minska den negativa påverkan NOX har på hälsa och miljö. Projektet syftar vidare till att utveckla metoder för att beräkna de verkliga emissionerna av NOX för individuella fartyg och sjöfarten genom att ta fram verkliga emissioner och implementera detta i en AIS-modell. Sjöfartens emissioner av NOX bidrar till hälsorisker, övergödning och försurning. För sjöfarten regleras NOX i ett Tier-system där motorer certifieras i mätcykler med fasta lastpunkter. Abstract: The purpose of this project is to contribute to the development of the regulatory system for emissions of nitrogen oxides (NOX) from shipping and the development of routines for handling after-treatment technology. Ultimately, the project aims to reduce the negative impact of NOX on health and the environment. The project further aims to develop methods for calculating the actual emissions of NOX for individual ships and shipping by producing actual emissions and implementing this in an AIS model. Emissions of NOX contribute to health risks, eutrophication, and acidification. For shipping, NOX is regulated in a Tier system where engines are certified in measurement cycles with fixed load points.