VTI National Transport Research Database

VATTENKOLL Flexibel vattenburen kollektivtrafik – en förstudie

  • Sjöstrand, Henrik
  • Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI), Statligt forskningsinstitut, 202100-0704
Sponsors, duration, budget: Trafikverket ; 2024-10-01 -- 2025-09-30 Registration number:
  • Trafikverket 2024/29297
Abstract: Trots att Stockholm och andra svenska städer har en lång historia av vattenburen passagerartrafik, är vattenvägarna idag ofta en underutnyttjad resurs. Genom att återuppliva och modernisera vattenvägarna med elektrifierade färjor kan vi minska koldioxidutsläpp, luftföroreningar och andra negativa externa effekter, förkorta restiden för resenärer och avlasta befintlig kollektivtrafik. Moderna elektriska färjor, såsom Candelas P-12, kan minska energiförbrukningen med upp till 80 procent genom avancerad bärplansteknik. Cstrider bidrar med automatiserade småfärjor med elektrisk framdrift och avancerade trafikkontrollsystem, vilket skapar en flexibel och skalbar lösning för stadens kollektivtrafik.Abstract: Despite Stockholm and other Swedish cities having a long history of waterborne passenger traffic, waterways today are often an underutilized resource. By reviving and modernizing these waterways with electrified ferries, we can reduce carbon emissions, air pollution, and other negative externalities, shorten travel times for passengers, and relieve existing public transport systems. Modern electric ferries, such as Candela's P-12, can reduce energy consumption by up to 80 percent through advanced hydrofoil technology. Cstrider contributes with automated small ferries featuring electric propulsion and advanced traffic control systems, creating a flexible and scalable solution for urban public transportation.
Item type:

Powered by Koha