VTI National Transport Research Database

Iterativt samarbete vid banarbetsplanering (ITSA-BAN) (Close cooperation at track maintenace planning)

  • Lundström, Fredrik
  • RISE Research Institutes of Sweden AB, Svenskt företag eller organisation, 556464-6874
Sponsors, duration, budget: Trafikverket ; 2024-09-01 -- 2026-04-30 Registration number:
  • Trafikverket 2024/76307
Abstract: Det krävs ett nära samarbete mellan Trafikverket och operatörer för att ta fram en banarbetsplan som på ett ändamålsenligt sätt balanserar banarbetskostnader och transportpåverkan. Tidtabellsanalys används ofta under detta arbete, men eftersom det tar lång tid att manuellt konstruera en tidtabell kan bara ett fåtal tidtabeller analyseras innan banarbetstiderna måste fastställas. I projektet Iterativt Samarbete vid Banarbetsplanering (ITSA-BAN) testas ett snabbare iterativt samarbete mellan Trafikverket och en operatör, i projektet representerad av LKAB, där tidtabellerna genereras automatiskt med hjälp av den på RISE utvecklade forskningsprototypen M2. M2 använder optimering för att generera tidtabeller utifrån olika krav och önskemål. Den iterativa processen kommer testas parallellt med TPÅ-processen för Malmbanan inför T26 och T27. Projektets syfte är att ta fram kunskap om hur en snabbare iterativ process kan se ut, samt vilka krav som då ställs på verktyget som genererar tidtabeller och planeringsansvariga på Trafikverket och LKAB. Om resultaten visar att den testade metoden är lovande, ska projektet även ta fram en plan för hur hela eller delar av projektresultaten kan implementeras i verksamheten.Abstract: Close cooperation between the Swedish Transport Administration and operators is needed to ensure that larger and/or many track work possessions are planned in a way that hits the right balance between track work costs and transport impact. An important part of this cooperation is timetable analysis. However, as it takes a long time to manually construct a timetable, only a few timetable iterations can be analyzed and discussed before the track work possessions have be to established.In the project Iterative Cooperation in Track Work Planning (ITSA-BAN), a faster iterative collaboration supported by an automatic timetable generator is tested. The Swedish Transport Administration and operator LKAB takes part as the discussing parties, and the timetable generator used is the research prototype M2, developed at RISE. M2 relies on optimization to generate timetables based on different requirements and wishes. The iterative process will be tested in parallel with the current maintenance possession planning process for the iron ore line, first for the timetable T26 and then for T27. The purpose of the project is to develop knowledge about how a faster iterative process may work, as well as what is required from the decision support tools and planning managers in such a process. If the tested methods show promise, the project will also develop a plan for how the project results can be implemented.
Item type:

Powered by Koha