Abstract: Inom Trafikverket finns det medarbetare med roller där det operativa skiftet måste bemannas under dygnets alla timmar, alla dagar året om. Genom att synliggörandet av olika lärprocesser i relation till operativa roller kan förutsättningar skapas för implementering av ett förändrat synsätt gällande lärande i organisationen. Detta i sin tur kan långsiktigt kostnadseffektivisera kompetensutvecklingen inom Trafikverket. Under 2023 beslutade Generaldirektören, för att klara leveranserna för tågtrafiken, om särskild händelse. En del var Rätt bemanning som främst fokuserade på Tågklarerare. Problematiken var att för få klarade sin aspirantutbildning samt att de lämnade yrket alltför snabbt. Målet med forskningsprojektet är att efter avslut öka förståelsen för hur medarbetare som jobbar operativt tar ansvar för ett livslångt lärande och hur det skapar organisatoriskt lärande samt hur ledarskapet påverkar organisationens lärprocesser. Ett vidare mål är att systematiskt skapa förutsättningar för ett breddat lärande vilket inkluderar formellt-, informellt- och socialt lärande. Abstract: Within the Swedish Transport Administration, there are employees with roles where the operative shift must be staffed at all hours of the day, every day of the year. By making different learning processes visible in relation to operational roles, conditions can be created for the implementation of a changed approach to learning in the organization. This, in turn, can make competence development within the Swedish Transport Administration more cost-effective in the long term. In 2023, the Director General decided on a special event, in order to manage the deliveries for the train traffic. Some were Right staffing which mainly focused on Train Clerks. The problem was that too few passed their postgraduate training and that they left the profession too quickly. The goal of the research project is to, after completion, increase the understanding of how employees who work operationally take responsibility for lifelong learning and how it creates organizational learning, as well as how leadership affects the organization's learning processes. A further goal is to systematically create the conditions for a broadened learning which includes formal, informal and social learning.