VTI National Transport Research Database

Utvärdering av de ekonomiska effekterna av miljöregleringar i den svenska transportpolitiken (Evaluation of the economic effects of environmental regulation in Swedish transport policy)

Sponsors, duration, budget: Trafikverket ; 2024-09-01 -- 2027-08-31 Registration number:
  • Trafikverket 2024/31314
Abstract: Hur påverkar styrmedel inom transportsektorn företagens effektivitet och branschens sammansättning? Den svenska godstransportsektorn med lastbil har genom energi- och koldioxidskatter samt den ökade mängden inblandning av biobränsle i diesel mött stigande bränslekostnader de senaste åren. Från och med 2017 är det svenska dieselpriset (inklusive samt exklusive skatter) högst i EU. Vi ställer oss därför frågan hur den relativt sett ökande bränslekostnaden påverkat denna bransch? Forskningslitteraturen pekar på att denna typ av ekonomiska styrmedel kan framkalla utsläppsminskningar samt ökad effektivitet av företags insatsvaror. Å andra sidan så medför policyframkallade ökningar av bränslepriser högre kostnader på kort sikt; i värsta fall kan alltför höga kostnadsökningar förhindra branschföretagen att utföra de nödvändiga utsläppsminskande åtgärder som styrmedlen syftar till. Det finns även stöd för att den här typen av kostnadsökande regleringar faktiskt har positiv, produktivitetshöjande påverkan på företag. Det är viktigt att analysera den fulla ekonomiska effekten av, till exempel, reduktionspliktens kostnadshöjande egenskap för att förstå hur framtida styrmedel ska utformas. En sådan ansats behöver beakta hur själva transporten, företagen som äger fordonen samt hela branschen påverkas av styrmedlet. Vårt föreslagna forskningsprojekt ämnar undersöka just detta. Med hjälp av data på lastbilsnivå som vi kan koppla till företagsdata kan vi studera hela kedjan för hur de styrmedelsinducerade kostnadshöjningarna påverkar godstransportsektorn med lastbil. Vår datamängd sträcker sig över tidsperioden 2007–2022. Vi kommer utnyttja paneldimensionen i både fordons och företagsdatan och skatta panelregressioner där vi testar hur den totala dieselkostnaden för ett fordon eller företag påverkar utfall som körsträcka, utsläpp samt diverse effektivitets- och produktivitetsmått på fordons- och företagsnivå.Abstract: How do policy induced fuel cost increases affect firm-level efficiency and industry structure in the Swedish transportation sector? Due to a combination of carbon taxation and a biofuel blending requirement, Swedish fuel prices for diesel vehicles increased significantly over the last few years; resulting in the highest diesel price (including and excluding taxes) in the EU (since 2017). We therefore pose the question of how fuel costs have affected this sector? While policy induced fuel cost increases should induce firms to lower emissions to restore profitability, e.g., by increasing fuel efficiency or switching to cleaner technologies, it also has an immediate negative effect on competitiveness and overall output. At worst, the policy could become counterproductive, if it makes high emitting firms so constrained that they are unable to make the necessary investment needed to switch to lower-emitting technologies and business models. On the other hand, there are research-based arguments for predicting positive effects from that increased technical change should overtake the short-term costs of decreased competitiveness over the longer run. Understanding these trade-offs are thus of first-order importance for designing optimal transportation policies. In practice, this means analyzing how policy is affecting the truck level response, as well as the firms owning the trucks and ultimately how the sector composition responds. Aided by extensive microlevel data at the level of a specific truck which can be connected to the firm level enables us to trace out the full channel of how policy-induced fuel cost increases affect the road freight transportation sector. Our dataset covers the time period 2007–2022. In these tests we will explore how the total cost of diesel of a truck or a firm affects outcomes such as vehicle kilometers driven, carbon emissions as well as a number of different efficiency and productivity measures.
Item type:

Powered by Koha