VTI National Transport Research Database

INTACT - Iterativ Nätverks- och TransportAnalys för Centralitet och Tillgänglighet (INTACT - Iterative Network and Transport Analysis for Centrality and Accessibilty)

  • Andersson, Claes
  • Chalmers tekniska högskola AB, Universitet eller högskola, 556479-5598
Sponsors, duration, budget: Trafikverket ; 2024-10-01 -- 2027-09-30 Registration number:
  • Trafikverket 2024/31308
Abstract: Projektets mål är att utveckla och demonstrera en ny form av beslutsstöd som förser planerare med interaktiva analyser av geografiska effekter av planerade eller hypotetiska förändringar i transportsystemet (vilket inkluderar infrastruktur, ny teknologi, policy, priser, etc.). Syftet är att uppnå ett enkelt och flexibelt modellstöd som kan integreras i planeringsprocessen, för att möjliggöra dynamisk utforskning. Metoden bygger på att med hjälp av nätverksanalys utvinna information som är inbäddad i transportnätverkens struktur, bland annat med hjälp av teorier kring spatial interaktion och centralitetsanalys. Projektet genomförs i två faser. I den första fasen föreslår vi att genomföra en större fallstudie i form av en iterativ analys av objekt med koppling till den nationella planen. Fallstudien genomförs parallellt, och i nära dialog, med Trafikverkets projekt för planrevidering. I den andra fasen vill vi utvärdera hur metoden kan fungera i planeringsprocessens tidiga skeden. Här är det värdefullt att också inkludera externa aktörer, till exempel inom ramen för en ÅVS-process. För att förverkliga det integrerade och iterativa arbetssättet kommer ett för fallstudierna specialanpassat, webbaserat verktyg att användas. I bägge faserna kommer vi också inom projektet jobba med att stärka den empiriska och vetenskapliga underbyggnaden för metodiken. Bland annat kommer vi göra en explorativ studie kring hur nätverksanalys kan tillämpas på godstransportsystemet. Analysmetoden ska inte ses som en ersättning till nuvarande transportekonomiska modeller. Snarare handlar det om en komplementär approach som kan ge nya perspektiv särskilt med avseende geografisk fördelningsanalys och dynamiska effekter. Validering av modellen kommer att ske med utgångspunkt från en historisk longitudinell datamängd (markvärdesdata) som spänner över 30 år. I själva fallstudien kommer dock det huvudsakliga fokuset ligga på att skapa interaktiva visualiseringar för att göra resultaten förståeliga för en bred målgrupp av planerare och beslutsfattare. Abstract: Our objective is to develop an innovative decision support system for transportation planning, facilitating interactive analyses of the geographical impacts of transportation system modifications. The method prioritizes speed and adaptability, and harnesses readily available infrastructure network data instead of relying on highly specific socioeconomic data. Through a closely aligned case study, in collaboration with the national transportation plan revision, we aim to create a user-friendly web-based tool that integrates a dynamically expandable range of network-theory-based models and measures, directly into the planning process. The project's successful implementation promises to enhance planning processes, promoting the establishment of a more sustainable transportation system with broader acceptance and support.
Item type:

Powered by Koha