National Transport Library Research Database

Transportkvalitet i intermodala transportkedjor (Transport quality in intermodal transport chains)

  • Östlund, Bo
  • TFK - Institutet för transportforskning, Ideell förening, 802015-4236
Sponsors, duration, budget: Vägverket ; 2006-01-01 -- 2009-10-01 ; 1246000 kronorRegistration number:
  • Vägverket AL90 B 2005:16624
Subject(s): Abstract: Bakgrund Allt mer komplicerade handelsmönster och ett ökande kostnadstryck resulterar i komplexa transportlösningar, vilka blir allt känsligare för störningar. Samtidigt kräver marknaden en bättre transportkvalitet, vilket ger behov av att kunna värdera om den kompletta kedjan eller systemet uppfyller uppställda krav. Idag överväger allt fler företag att gå över till kombitransporter. I en del fall är företagen nära en kombilösning, men avstår i slutskedet på grund av risken för systemavbrott eller förseningar i godsflödet. Detta är speciellt fallet i företag och branscher som arbetar enligt JIT-principer med låga eller obefintliga nivåer på säkerhetslager. Ett typexempel är fordonsindustrins underleverantörer. Syfte Syfte med det aktuella projektet är att utveckla en metodik för att identifiera, värdera och kontrollera olika slags risker i intermodala transportkedjor och för att utvärdera robustheten i intermodala transportsystem. Det kan vara fråga om väderkatastrofer, strejker, materielfel, eller den mänskliga faktorn som orsakar kvalitetsbrister i form av försenad avhämtning/leverans eller godsskada/-förlust. En störningsanalys med identifiering och kategorisering av störningarna inkluderar en kvantifiering av riskens två delar - sannolikhet och konsekvens - och ger därmed underlag för en värdering av olika risker. Analysen ger därmed underlag för en utvärdering av robustheten i ett transportupplägg. Projektet syftar både till att utveckla metoder för att minska riskerna med hjälp av exempelvis checklistor, beslutsmodeller och optimerings-/simuleringsstöd och att mildra konsekvenserna av inträffade störningar. En uppgift för projektet är således att söka utveckla förslag till system som kan träda in när ett fel i det ordinarie kombisystemet blir känt som kan förmodas leda till skadliga leveransförseningar eller andra kvalitetsfel. Utgående från den kunskap som vunnits i projektet kan en analys genomföras av legala och administrativa hinder för kvalitetssäkring av intermodala transporter. Som en fristående fortsättning av projektet förutses också en analys av möjligheterna att genom åtgärder i infrastrukturen, bland annat för att underlätta transferering mellan olika transportmedel, öka kvaliteten i intermodala transporter. Metod Projektet, som bedrivs i nära samarbete med marknadens aktörer, indelas i tre faser: 1. Nulägesbeskrivning av hur risker behandlas av olika aktörer på marknaden. I denna fas studeras vilka branscher och typer av företag som är kvalitetskänsliga och hur de löser dylika problem, förebyggande eller akut. 2. Metodutveckling för att minska riskerna med hjälp av checklistor, beslutsmodeller och optimerings-/simuleringsstöd. Konsekvenserna av inträffade störningar kan mildras genom att, med principer för systemdesign, utveckla nya system för hantering av ”katastrofsituationer”, som kan byggas in i kombisystem redan från början, och därmed bidra till skapandet av kvalitetssäkrade och robusta kombisystem. 3. Validering av metodiken genom att tillämpa den i 3-5 verkliga fall. 4. Analys av legala och administrativa hinder för kvalitetssäkring av intermodala transporter. Förväntat resultat Projektet förväntas resultera i - Ökad kunskap om förekomst, hantering och värdering av risker i intermodala transporter. - Metoder för att minska riskerna och mildra konsekvenserna av störningar/skador. - Metod för utvärdering av robustheten i intermodala transportupplägg, vilken ska kunna stödja både de som arbetar med utformning av sådana system (speditör/transportör) och de som handlar upp transporter (godsägare/transportköpare). - Underlag för att se över legala och administrativa rutiner i samband med intermodala transporter och på sikt att vidareutveckla effektmodeller och värderingar för infrastrukturella åtgärder i syfte att öka transportkvaliteten.Abstract: Background More complicated trade patterns and an increasing cost pressure result in complex transport solutions, which are increasingly sensitive for disturbances. At the same time the market demands a higher transport quality causing a need for the ability to evaluate if the transport chain or the system fulfils given requirements. Today an increasing number of companies are considering intermodal transport as an alternative. In some cases the companies are close to choosing an intermodal solution but refrain from it because of the risk of system failure or delays in the goods flow. This is especially the case in companies and branches working according to JIT principles with low or non-existent levels of safety stores. A typical example is the subcontractors to the auto industry. Objective The project aims at developing a methodology to identify, valuate and control different kinds of risks in intermodal transport chains as well as as to evaluate the robustness in intermodal transport systems. It could be weather disasters, strikes, equipment defects or the human factor that causes lacking quality in the form of late departure/arrival or damage/loss of the cargo. The analysis of disturbances, including identification and categorisation of the disturbances, also consists of the quantification of two aspects of the risk; probability and consequences, and thereby gives the basis for a valuation of different kinds of risks. Thus the analysis supports an evaluation of the robustness of a transport scheme. The project aims both at the development of methodologies to reduce the risks, by using for example check lists, decision models and optimisation/simulation support, and to reduce the consequences of occurred disturbances. One task for the project is consequently to try to propose systems which can intervene when a failure in the ordinary intermodal system appear which is likely to lead to serious delays or other quality deficiencies. Based on the knowledge gained in the project, an analysis may be conducted of the legal and administrative obstacles to the quality assurance of intermodal transport. A separate follow-up of the project, an analysis of the possibilities to increase the quality of intermodal transport through infrastructure measures, is anticipated. Such measures could for example concern transfer between modes of transport. Methodology The project will be carried out in close co-operation with organisations acting on the market. It will be divided into five work packages: 1. Description of how different organisations manage risks today. This work package will deal with questions concerning what types of companies and branches that are quality sensitive and how they solve these problems, preventive or acute. 2. Development of methodologies to reduce the risks, using for example checklists, decision models and optimisation/simulation support. Through principles for system design it is possible to develop new systems to handle “disastrous situations” and thereby reduce the consequences of occurred disturbances and thus contribute to the creation of quality secured and robust intermodal systems. 3. Validation of the developed methodologies by applying it in 3-5 real cases. 4. Analysis of legal and administrative obstacles for intermodal transport. Expected results The project is expected to result in • Increased knowledge concerning existence, management and valuation of risks in intermodal transport • Methodologies to reduce the risks and alleviate the consequences of disturbances/damages. • A methodology for evaluation of the robustness in intermodal transport schemes, which could support both those who are designing such systems (forwarders/transport operators) and those who are purchasing freight transports. • A basis to overlook the legal and administrative routines applied to intermodal transport and in a further perspective to further develop the models for calculating and valuating the impact of infrastructural measures aiming at an improvement of transport quality.
Item type: