VTI National Transport Research Database

HFMI-behandling av svetsade påläggsplåtar (HFMI-treatment of welded cover plates)

Sponsors, duration, budget: Trafikverket ; 2024-08-15 -- 2026-02-15 Registration number:
  • Trafikverket 2024/62861
Abstract: Detta forskningsprojekt har inspirerats och motiverats av aktörer inom brorehabilitering och bedömning inklusive Trafikverket. Projektet syftar till att förbättra förstärkningen och uppgraderingen av befintliga stålbroar när täckplåtar används. Istället för den krångliga och dyra strömlösningen som använder skruvförband, används svetsade täckplåtar tillsammans med högfrekvent mekanisk slagbehandling för att uppnå hög utmattningshållfasthet. Med denna teknik kommer det att vara möjligt att utföra förstärkningsschemat med reducerad kostnad och mindre material/vikt och arbete på plats. Projektet förväntas ge relevanta utmattningsdesignkategorier för den studerade detaljen, tillsammans med rekommendationer om detaljering och dimensionering av kritiska svetsar, för att främja och möjliggöra en snabb implementering av tekniken i framtida förstärknings- och uppgraderingsarbeten.Abstract: This research project has been inspired and motivated by actors in bridge rehabilitation and assessment including Trafikverket. The project aims at enhancing the strengthening and upgrading of existing steel bridges when cover-plates are used. Instead of the cumbersome and expensive current solution which uses bolted connections, welded cover-plates are used along with High-Frequency Mechanical Impact treatment to achieve high fatigue strength. With this technique, it will be possible to perform the strengthening scheme with reduced cost and lesser material/weight and on-site work. The project is expected to provide relevant fatigue design categories for the studied detail, along with recommendation of detailing and dimensioning of critical welds, so as to promote and enable a rapid implementation of the technique in future strengthening and upgrading work.
Item type:

Powered by Koha