Abstract: Frågan om elektromagnetisk interferens (EMI) och kompatibilitet (EMC) i flygplatsmiljö har under de senaste åren aktualiserats i samband med användande av solceller. Dessa system har, liksom många andra elektroniska system, switchande kraftkomponenter i sina konstruktioner vilka utöver avsedda grundtoner genererar en avsevärd mängd övertoner vilka kan lämna systemet som utstrålade och ledningsbundna störningar. Även tåg har sedan lång tid identifierats och utretts som en potentiell störkälla gentemot flygplatser. Effekterna av den nu pågående elektrifieringen av flygplatsmiljön är dock ännu i stort sett ohanterade och till stor del okända. Påverkan kan uppstå från små apparater som kaffebryggare och bildskärmar, från utrustning på airside såsom bagageband och värmepumpar, och inte minst från elektriska flygmaskiner och laddare för dessa. Speciellt flygplatsoperatörer står inför en stor förändring med införandet av elflygplan och tillhörande infrastruktur, samt också införandet av ytterligare elektrifierad utrustning och apparatur likväl som generering med exempelvis solceller. Denna förändring kommer att behöva hanteras i relation till de regelverk som idag används avseende EMI/EMC på flygplatser och det föreligger en risk att utvecklingen kan komma att på ett negativt sätt påverka känslig utrustning på flygplatsen. Abstract: The issue of electromagnetic interference (EMI) and compatibility (EMC) in the airport environment has been brought up in recent years in connection with the use of solar cells. These systems, like many other electronic systems, have switching power components in their constructions which, in addition to intended fundamental tones, generate a considerable amount of harmonics which can leave the system as radiated and conducted disturbances. Also trains have long been identified and investigated as a potential source of interference with airports. However, the effects of the current electrification of the airport environment are still largely unmanaged and largely unknown. Disturbances can arise from small devices such as coffee makers and monitors, from airside equipment such as baggage belts and heat pumps, and not least from electric aircrafts and chargers for these.