VTI National Transport Research Database

KCV 1065 Utvärdering av homogenitet på nylagd asfalt med georadar- och texturmätning (Evaluation of homogeneity on newly laid asphalt concrete with GPR and texture measurement)

  • Lundberg, Joacim
  • Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI), Statligt forskningsinstitut, 202100-0704
Sponsors, duration, budget: Trafikverket ; 2024-06-10 -- 2025-11-30 Registration number:
  • Trafikverket 2024/77692
Abstract: Ett stort kapital är nedlagt i våra vägar. I dagens samhälle måste vi hushålla med resurserna och minimera miljöpåverkan. En vägyta som håller längre och dessutom är komfortablare för användaren ger både miljövinster och en bättre upplevelse för trafikanten. Man har alltid som mål att få en beläggningsåtgärd så homogen som möjligt, det innebär att hela kedjan från tillverkning, frakt, varmhållning, läggning och kompaktering måste fungera utan problem. Det ställs krav på att hålrumshalten i en ny beläggning ska ligga inom vissa gränser, en kontroll som traditionellt kontrolleras genom borrprover på utvalda delar av beläggningen. De platser som väljs ut för provtagningen bestäms enligt en statistisk metod för att kunna avgöra hela ytans kvalitet/homogenitet. En heltäckande metod som dessutom är oförstörande och kan användas utan att personal behöver vistas på vägen är en bättre ur alla perspektiv. Här har georadarmätning med en antenn som har en frekvens som ser den övre delen av beläggningen visat sig användbar. En beläggnings relativa skillnader i permittivitet visar om beläggningen är homogen. En annan metod som endast tittar på ytan är makrotexturmätning med laserteknik. Det har visat sig att ytans struktur har stora likheter med vad som finns en bit ner i beläggningens översta lager. Det innebär att om en beläggning har områden med ”feta fläckar” (överskott av bitumen) gäller det även en bit ner i beläggningen. Dessa två separata metoder bör jämkas samman till en användbar metod. Det är huvudsyftet med föreliggande projekt. Detta ger stora vinningar om Trafikverket kan kravställa sina entreprenader ur dessa perspektiv för att främja säkerhet och hushålla med resurser. Abstract: A great deal of capital is invested in our roads. In today's society, we must conserve resources and minimize environmental impact. A road surface that lasts longer and is more comfortable for the user provides both environmental benefits and a better experience for the road user. The goal is always to make a coating measure as homogeneous as possible, which means that the entire chain from manufacturing, transport, warming, laying and compaction must work without problems. There is a requirement that the void content of a new pavement must be within certain limits, a control that is traditionally checked by drilling cores on selected parts of the pavement. The sites selected for sampling are determined according to a statistical method to determine the quality/homogeneity of the whole object. A comprehensive method that is also non-destructive and can be used without the need for personnel to be on the road is a better one from all perspectives. Here, ground penetration radar measurement with an antenna that has a frequency that sees the upper part of the pavement has been proven useful. The relative differences in permittivity of a coating show whether the coating is homogeneous. Another surface-only method is macrotexture measurement using laser technology. It has been shown that the structure of the surface is very similar to what is found a bit down in the top layer of the pavement. This means that if a pavement has areas with "greasy spots" (excess bitumen), this also applies a bit down in the pavement. These two separate methods should be reconciled into a usable method. That is the main objective of the present project. This will be of great benefit if the Swedish Transport Administration can set requirements for its contracts from these perspectives to promote safety and conserve resources.
Item type:

Powered by Koha