Abstract: Det har gått 17 år sedan den senaste svenska betongmotorvägen öppnades för trafik och ingen ny ligger i ”pipeline”. Trafikverket (och tidigare Vägverket) har alltid verkat för att främja konkurrensen mellan betong och asfalt och i linje med det krävs en kontinuerlig satsning på betongvägar och betongvägsforskning. Båda materialen brottas med stora hållbarhetsproblem. Genom att ersätta delar av portlandcementet har betongbranschen kommit en bit på väg. Installeras CCS kan man nå ned till noll men det kommer fortsatt att vara viktigt att spara cement. I detta projekt är avsikten att genom laboratorieförsök och intervjuer studera ett koncept med en betongbeläggning i tre skikt med potential att spara c:a 30 procent av cementmängden. Övre skiktet utförs med slitstark betong, mellanskiktet med en enkel betong med lågt cementinnehåll och undre skiktet med betong med hög hållfasthet. Därmed skapas en I-balk med lika hög prestanda som ett homogent tvärsnitt. Projektet innehåller utveckling av tre olika betongrecept, laborativa experiment om differenskrympning, utmattning och vidhäftning samt en intervjuundersökning om de praktiska möjligheterna att producera en treskiktsbeläggning med glidformsläggare. Projektet utgör andra etappen i ett doktorandprojekt vid KTH i samarbete med LTU och VTI vilket innebär att det bidrar till såväl ny kunskap som kompetensförsörjning och samverkan. Abstract: It has been 17 years since the last Swedish concrete motorway was opened to traffic and no new one is in the pipeline. The Swedish Transport Agency (and formerly the Swedish Road Administration) has always worked to promote competition between concrete and asphalt, and in line with that, a continuous investment in concrete roads and concrete road research is required. Both materials struggle with major sustainability problems. By replacing parts of Portland cement, the concrete industry has come a long way. If CCS is installed, you can get down to zero, but it will still be important to save cement. In this project, the intention is to, through laboratory tests and interviews, study a concept with a concrete coating in three layers with the potential to save approx. 30 percent of the amount of cement. The upper layer is made with wear-resistant concrete, the middle layer with a simple concrete with a low cement content and the lower layer with high-strength concrete. This creates an I-beam with the same high performance as a homogeneous cross-section. The project includes the development of three different concrete recipes, laboratory experiments on differential shrinkage, fatigue and bond, as well as an interview investigation on the practical possibilities of producing a three-layer coating with slip-form pavers. The project is the second stage of a doctoral project at KTH in collaboration with LTU and VTI, which means that it contributes to new knowledge as well as competence provision and collaboration.