VTI National Transport Research Database

KCV 1063 Oförstörande kvalitetsvärdering av asfalt - från geofysik till vägteknik (Non Destructive Quality Control of Asphalt - from geophysics to pavement engineering)

Sponsors, duration, budget: Trafikverket ; 2024-06-01 -- 2028-09-30 Registration number:
  • Trafikverket 2024/77204
Abstract: I det nyligen avslutade SBUF/Trafikverket projektet (SBUF 13276) demonstrerades för första gången rullande oförstörande seismiska mätningar av den dynamiska styvhetsmodulen på asfalt längs en längre sträcka på ca 2 km (Rv40). Profilerande mätningar från en vanlig personbil utfördes i upp till 50 km/h utan att stänga av något körfält. Resultaten visade på god överensstämmelse med motsvarande mätningar på borrkärnor från samma sträcka. Projektet belönades nyligen med SBUF’s pris för ”årets innovation 2022”. Ett naturligt nästa steg för att kunna utnyttja tekniken inom vägteknik är en större oberoende och objektiv utvärdering och jämförelse med konventionella metoder på flera teststräckor i Sverige vilket lämpar sig väl som doktorandprojekt på LTH. Doktorandprojektet kommer utnyttja möjligheten till samarbete med andra FoU projekt i Sverige där mätningar av vägars funktionella egenskaper och/eller strukturella uppbyggnad och bärighet görs. Detta doktorandprojekt förväntas då bidra med oförstörande profilerande mätning av dynamisk styvhetsmodul och tjocklek på bundna lager. Samtidigt förväntas doktorandprojektet genom dessa samarbeten få tillgång till andra resultat från andra fältmätningar som referens och jämförelse med resultat från seismiska mätningar. Det planerade doktorandprojektet förväntas leda till nya resultat där de nya mätningarna jämförs med befintlig praxis i branschen. Resultaten från projektet är viktiga för att branschen ska kunna arbeta med detta nya verktyg för effektivare och arbetsmiljömässigt säkrare kvalitetsvärdering av både nya och gamla vägar. Abstract: In the recently completed SBUF/Transport Administration project (SBUF 13276), rolling non-destructive seismic measurements of the dynamic stiffness modulus on asphalt concrete along a longer stretch of approx. 2 km (Rv40) were demonstrated for the first time. Profiling measurements from a normal passenger car were carried out at up to 50 km/h without closing any lane. The results showed good agreement with corresponding measurements on drilled cores from the same test stretch. The project was recently awarded SBUF's prize for “innovation of the year 2022”. A natural next step to be able to utilize the technology in road engineering is a larger independent and objective evaluation and comparison with conventional methods on several test stretches in Sweden, which is well suited as a PhD project at LTH. The PhD project will use the opportunity to collaborate with other R&D projects in Sweden where measurements of road functional properties and/or structural construction and load bearing capacity are made. This doctoral project is then expected to contribute with non-destructive profiling measurement of dynamic stiffness modulus and thickness of bound asphalt concrete layers. At the same time, through these collaborations, the doctoral project is expected to gain access to other results from other field measurements as reference and comparison with results from seismic measurements. The planned doctoral project is expected to lead to new results where the new measurements are compared with existing practice in the industry. The results from the project are important for the industry to be able to work with this new tool for more efficient and safer work environment quality control and quality assurance of both new and old roads.
Item type:

Powered by Koha