Abstract: Materialegenskaper och kostnad för vägmaterial är viktiga faktorer vid upphandling av nya vägar eller omläggning av befintlig infrastruktur. Materialegenskaper behöver även bedömas utifrån slitstyrka, säkerhet, buller samt miljöpåverkan och inte minst slitagegenererade luft-och miljöföroreningar. Slitagepartiklar från däck och väg (TRWP) kan ha skadliga effekter på människors hälsa. För att begränsa emissioner av slitagepartiklar behövs nya effektsamband för olika vägmaterial. För detta krävs kunskap om emissioner och partiklarnas toxicitet. Samtidigt behöver forskningen utveckla beskrivningen av de toxikologiska mekanismerna som ligger till grund för partiklars toxicitet. Detta projekt fokuserar i huvudsak på vägmaterial men i begränsad omfattning även interaktionen mellan däck och väg. Vårt mål är att designa och utvärdera en bedömningsstrategi för vägmaterials hälsopåverkan som underlag för evidensbaserade kriterier i upphandlingsprocesser. Vi föreslår labbstudier av emissioner och toxicitet från relevanta vägmaterial. Vi tillämpar beprövade samt nya tekniker för generering av partiklar, samt en flerstegsmetod för bedömning av partiklarnas toxicitet och gruppering efter likhet med andra väl karakteriserade luftföroreningar. Detta förväntas leda till förbättrad möjlighet att utvärdera vilka egenskaper hos beläggningsmaterial som effektivt minskar luftföroreningar och deras toxicitet, grund för hälsokonsekvensanalyser för olika materialval.Abstract: The material properties and cost of pavement materials are important in the procurement of new roads or re-pavement of existing infrastructure. Material properties adhere to specific criteria for resistance to wear, safety, and noise. Pavements influence the formation of wear-generated air and environmental pollutants. Our goal in this project is to develop methods to inform evidence-based policy in the procurement process of new, and replacement of old, pavements. We investigate criteria for pavement materials to effectively reduce air pollution while also considering knowledge on safety, low noise, wear resistance and production sustainability. To generate actionable data to mitigate effects of wear particle emissions from roads we propose that emissions and toxicity of pavement materials are assessed routinely. With a hierarchical strategy this project will explore requirements for generation and toxicity screening of pavement emissions. In the project, particle emissions, physical and chemical characteristics, and toxicity assessments based on oxidative potential and particulate reactive oxygen species (ROS) will be used to group emissions by similarity. Grouping by similarity simplifies comparisons to the toxicity of other traffic-related particle emissions, other nanomaterials and urban air pollutants. We describe higher order tiers and clarify how the project can be extended to further pave the road for informed policy.