VTI National Transport Research Database

Offentlig upphandling för efterfrågedriven innovation - Uppföljning av Trafikverkets innovationsupphandlingar (Public Procurement to achieve demand-driven innovation - Follow-up and research study of innovation procuments at the Swedish Transport Administration)

  • Eriksson, Per-Erik
  • Luleå tekniska universitet, Universitet eller högskola, 202100-2841
Sponsors, duration, budget: Trafikverket ; 2025-01-01 -- 2028-02-28 Registration number:
  • Trafikverket 2024/29308
Abstract: Offentliga beställare kan i huvudsak använda sig av två olika typer av upphandlingsrelaterade strategier för att efterfråga utveckling: genom ordinarie affärer (t.ex. anläggningsprojekt och baskontrakt) där marknaden stimuleras att erbjuda nya lösningar som används och implementeras i verksamheten för att skapa ökat värde (utvecklingsfrämjande upphandlingar/affärer), samt genom innovationsupphandling i specifika innovationsprojekt. Innovationsupphandling är ett paraplybegrepp som omfattar flera olika förfaranden där beställaren efterfrågar utveckling, demonstration och eventuellt leverans av nya lösningar på innovationsbehoven från marknadens aktörer i konkurrens, med hjälp av metoder såsom förkommersiell upphandling och upphandling av nya lösningar t.ex. genom innovationspartnerskap. I samhällsbyggnadssektorn har utvecklingsfrämjande affärsstrategier blivit vanligare de senaste åren och det finns en del studier kring hur beställarens affärsstrategier kan utformas för att främja innovation i anläggningsprojekt. Rena innovationsupphandlingar har däremot varit ovanliga i samhällsbyggnadssektorn och det råder därmed en brist på kunskap och forskningsbaserade studier om hur offentliga beställare kan använda innovationsupphandling som lösningar på komplexa utmaningar. Syftet med det föreslagna forskningsprojektet är att öka kunskapen om hur offentliga beställare inom samhällsbyggnadssektorn kan planera, utforma och genomföra innovationsupphandlingar för att uppnå efterfrågedriven innovation. Forskningsprojektet ämnar även studera de organisatoriska förutsättningarna för innovationsupphandling, i form av förmåga/kompetens, stöd och resurser, samt systematik i processer och arbetssätt. Forskningen kommer därför att beakta flera organisatoriska nivåer och funktioner inom Trafikverket som beställare, samt dess leverantörer. På grund av bristen på studier av innovationsupphandlingar inom den svenska samhällsbyggnadssektorn föreslås både en litteraturstudie för att öka kunskapen om innovationsupphandling utifrån ett internationellt perspektiv samt en explorativ och longitudinell multipel fallstudie av pågående innovationsprojekt upphandlade av Trafikverket och annan offentlig beställare. Fallstudierna ämnar följa upp planering, förstudie, upphandling och genomförande av innovationsprojekten Digital sommar (Uppkopplad vägytemätning), Automatiserad mätning av järnvägsanläggningen (MAJ-projektet), samt Framtidens godstransportsystem och/eller annat projekt inom Trafikverkets Innovationsarena, samt innovationsprojekt upphandlat av annan offentlig beställare än Trafikverket. Abstract: The Swedish Transport Administration (Trafikverket) and other public clients need to strengthen their capacity for innovation and change to promote sustainable development, not least in order to achieve the Agenda 2030 goals. To strengthen this capacity, Trafikverket needs to develop knowledge and understanding of its own innovation needs to be able to increase suppliers' opportunities and incentives to innovate according to the needs. Trafikverket has therefore initiated several research projects in the innovation area and the proposed project plays an important role in this work by linking innovation needs with the role of the client and its procurement of innovation. Innovation procurements (i.e., public clients buying the process and/or outcomes of innovation in accordance with the EU definition) have been unusual in the Swedish construction and civil engineering sector, and there is thus a lack of knowledge and research-based studies on how public clients can use innovation procurements as solutions to complex challenges.The purpose of the proposed research project is to increase knowledge of how public clients in the construction and civil engineering sector can plan, design and implement innovation procurements to achieve demand-driven innovation. The research project also intends to study the organizational prerequisites for innovation procurement, in the form of capabilities, support and resources, as well as systematic processes and working methods. The research will therefore consider several organizational levels and functions within the Swedish Transport Administration as a client, as well as its suppliers.The proposed research project includes 1) a literature review to increase knowledge about innovation procurement from an international perspective, and 2) an exploratory and longitudinal multiple case study of 4-5 ongoing innovation projects procured by the Swedish Transport Administration and another public client.
Item type:

Powered by Koha