National Transport Library Research Database

Restidsval och efterfrågekalibrering i dynamisk storstadsmodell (Travel time choice and demand calibration in a dynamic model)

  • Flötteröd, Gunnar
  • Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI), Statligt forskningsinstitut, 202100-0704
Sponsors, duration, budget: Trafikverket ; 2024-08-01 -- 2026-08-31 Registration number:
  • Trafikverket 2023/33572
Subject(s): Abstract: Projektet fokuserar på att förbättra Trafikverkets storstadsmodell (”Dynameq”) genom att införa dynamiska OD-matriser och avgångstidsvalmodeller. Detta är avgörande för att fånga upp och hantera tidsspecifik trängsel i storstäder. Utan dessa förbättringar riskerar modellen att ge en statisk bild av trafikflöden, vilket inte återspeglar verklighetens variationer i reseefterfrågan och trängselmönster under olika tider på dagen. Genom att inkludera dynamiska OD-matriser och avgångstidsvalmodeller kommer modellen att ge mer realistiska och precisa resultat, vilket är viktigt för att informera beslutsfattare om effektiva åtgärder för att minska trängsel och förbättra trafikflöden i storstäder.Abstract: The project focuses on improving the Swedish Transport Administration's metropolitan model ('Dynameq') by introducing dynamic OD matrices and departure time choice models. This is crucial for capturing and managing time-specific congestion in metropolitan areas. Without these improvements, the model risks providing a static picture of traffic flows, which does not reflect the real variations in travel demand and congestion patterns at different times of the day. By including dynamic OD matrices and departure time choice models, the model will yield more realistic and precise results, which is important for informing decision-makers about effective measures to reduce congestion and improve traffic flows in metropolitan areas.
Item type: